Planet Boabab - Reisverslag uit Gweta, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Planet Boabab - Reisverslag uit Gweta, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Planet Boabab

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

03 September 2015 | Botswana, Gweta

Hoi allemaal,

Het bericht van gisteren had ik opgesteld toen ik erg moe en ontzettend vies was. Rugpijn van de vele kuilen en klappen die de auto maakte. Hopelijk was ik niet te kortaf in dat bericht. Toen de WiFi in het restaurantje waar we zaten uitviel was mijn irritatiegrens overschreden. Dit bericht stel ik op in tegenovergestelde conditie: schoon en met een volledig opgeladen batterij ;)

We zijn momenteel op camp site Planet Baobab in de buurt van Gweta. Op de kaart lijkt Gweta nog wat maar in het echt stelt het niets voor. Een supermarktje (moona Restaurant, Supermarket, Arms and Ammunition), een schooltje, wat winkeltjes van 2 bij 2 meter en een hoop zand en stof. Planet Baobab valt volledig uit de toon wat dat betreft; hip en gezellig. Wel weer zand en stof, maar dat zal blijven tot we in het vliegtuig stappen.

Gisteren dus vanuit Chobe en Moremi aangekomen in Maun: Safari Galore kunnen we wel stellen. Je telt in Maun bijna niet mee als je geen tent op het dak hebt of dikke offroad banden onder je auto hebt liggen. In Maun overnacht bij Discovery B&B een superleuke tent gerund door Nederlanders. Om er te komen moesten we een paar zandweggetjes door die allen straatnamen uit de gemeente Dodewaard hadden. Blijkt dat de overbuurman van de B&B uit Hemmen komt. Trots op zijn huis staat dan ook "Villa Hemmen". Een kleine Nederlandse enclave in Botswana. Die avond uit wezen eten in een lodge nabij. Eindelijk eens niet zelf koken, maar lui achteroverleunend wachten op de dis. Ook nog uitvoerig met de eigenaren van de B&B gesproken. Bleek dat het Nederlandse gezin dat vier dagen vast had gezeten in Moremi door hen was opgevangen. Ze hoorden we ook nog wat meer van het verhaal. Ze waren vast komen te zitten in een gebied waar ik de auto omdraaide. Toen wij in dat gebied waren kreeg ik een unheimisch gevoel dat ik aan het verdwalen was, omdat er zoveel tracks (sporen gemaakt door auto's) liepen. Ook onze navigatie kwam er niet meer uit. Vervolgens hebben we dezelfde weg weer terug genomen totdat we weer konden navigeren. Het gezin heeft daar de keuze gemaakt om te vertrouwen op de navigatie en toen zijn ze in een modderig gebied terecht gekomen en compleet vast gelopen. Overigens is de navigatie erg goed, maar dus niet perfect. Zelfs de hoog aangeschreven Shell kaarten van Chobe en Moremi die we hebben gekocht bevatten foutjes. Hiermee kan je jezelf dus flink in de nesten werken. Gelukkig is dat bij ons niet gebeurd. Navigeren hebben we daar gedaan op GPS-coördinaten die aangegeven zijn op de Shell kaarten en waypoints die reeds bekend in onze Garmin. De Garmin bevat de kaarten van Tracks4Africa en hierop staan zelfs de meest onbenullige details. Edoch, common sense en vertrouwen op jouw gevoel blijkt net zo belangrijk als een set goede kaarten.

We hebben wel gemerkt dat de Hilux de strijd tegen modder, stof, zand en continue gaten niet helemaal ongeschonden heeft overleefd. Een of ander metalen plaat bij het voorwiel is losgekomen (een aantal schroeven zijn er uit getrild) en nu rijden we met een irritante rammel rond. Gelukkig is het aan de kant van Marjolein en heb ik er niet zoveel last van :) De eigenaren van Discovery B&B hebben al eens meegemaakt dat bij een stel de complete canopy (aluminium opbouw op de laadbak van de pick-up truck) was losgekomen. Met een sjorband en broekriemen konden ze de canopy nog een beetje op zijn plaats houden en hebben die mensen de B&B kunnen halen.
Dat soort rampspoed maken wij gelukkig niet mee. Vermoeidheid slapen we weg (zoals gisteravond) en vuil en stof spoelen we van ons af (ook al weer zoals gisterenavond).

Morgen gaan we naar Kubu Island in de zoutvlakte Sua Pan. Hier zijn we heel benieuwd naar. Als eerste moeten we er zien te komen wat al een uitdaging op zich is, omdat er geen wegen zijn maar alleen offroad tracks. Daarnaast is kubu erg fotogeniek en leent het zich voor mooie zonsopkomst en zonsondergang foto's. Kamperen doen we daar op een basic camping. Ik hoop een hele mooie sterrenhemel te zien. Andere verlichting dan van hoofdlampjes en kampvuren zal er niet zijn.

Al met al is dit een super vakantie. Wel intensief en vermoeiend, maar we doen dingen die nog nooit hebben gedaan en zijn een aantal keer echt ver uit onze comfort zone gegaan. Soms lijkt het net alsof we Parijs-Dakar aan het rijden zijn (inclusief dikke lagen stof die de voorwielen over de motorkap en voorruit werpen), soms lijkt het net alsof we de enige mensen tussen de dieren zijn. Maar nu, terwijl ik dit bericht aan het typen ben, zitten we lekker relaxed in onze comfort zone van gin-tonic, te genieten van het goede leven.

Groetjes,
M&M

• 03 September 2015 - 16:55

Kym:

De Camel Trofee lijkt er niets bij. Je moet toch een flinke ervaren coureur zijn om al dat zand te behappen. Ik doe het jullie niet na, haha. Maaruh....klinkt verder wel erg vet!!!!!

• 03 September 2015 - 17:59

Nelleke En Thijs:

Wat een super verhaal weer, we zitten er weer van te smullen. Die Hiluxverhuurder zal ingecalculeerd hebben dat zo'n ding geen lange levensduur heeft. Hier gebeurt niet zoveel spannends, alleen reed een lompe Oostenrijker met z'n camper een boompje om en eennstroomkast aan gort waardoor 4 caravans (wij ook) zonder stroom kwamen en vertrok zonder het te melden. Gelukkig noteerde iemand z'n kenteken, dus hij tikt hem nog wel. Inmiddels alles gerepareerd, dus we hebben weer stroom. Verder blijft het zeer warm, maar daar zijn we blij mee.
    We blijven lekker in onze comfort zone!
    Gr van T&N, tot jullie volgende verhaal.