Aankomst in Estland - Reisverslag uit Riga, Letland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Aankomst in Estland - Reisverslag uit Riga, Letland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Aankomst in Estland

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

09 Juli 2009 | Letland, Riga

Hallo allemaal,

Nu pas een bericht van ons? Jawel. Tussen Riga en nu hadden we of weinig te melden of geen zin om een internetlocatie op te zoeken, vanwege diverse redenen (moe, hellingen van 11%, regen, leesvoer, etc.)

Vandaag hebben we een rustdag. Ongeveer 50 kilometer gefietst van het grensplaatsje Valka in Estland naar Otepaa. Fietsen een onderhoudsbeurt gegeven en... dit bericht inkloppen.
Alles gat goed met ons. De afgelopen dagen hebben we genoten van Riga (prachtige stad met een heel gemoedelijke sfeer), het fietsen, het landschap en de mensen. Is dan alles koek en ei? Bijna wel eigenlijk. Het weer is een beetje onvoorspelbaar, dan weer wat regen dan weer 25 graden (binnen 5 minuten). De taal blijft ontzettend lastig (zowel in Letland als in Estland). Op zich kunnen we met Engels goed uit de voeten hier, maar boodschappen doen blijft een avontuur. Vandaag vonden we in een supermarkt eindelijk een klein pakje melk voor bij de lunch. Dit bleek dus slagroom te zijn ondanks dat er ergens op het pak 'piim' (Ests voor melk) stond. Overigens had die supermarkt een groter aanbod van slagroom dan melk wat ook alweer apart genoemd mag worden. We weten in ieder geval dat 'vakurot' slagroom betekent.....
De taalbarriere leverde ons ook al visafval in tomatensaus i.p.v. gehaktballen in tomatensaus op. Dit gebeurde in Letland. Een groot avontuur die supermarkten hier. Dit zijn maar kleine dingetjes en we kunnen er hard om lachen (alhoewel die viszooi echt niet te eten was).

Vanuit Riga zijn via secundaire wegen naar Sigulda gaan fietsen. In het begin ontzettend veel verkeer, maar naarmete we de stad verder achter ons lieten, nam het verkeer ook al af. Op zich was de tocht mooi, maar hier en daar wel wat saai: veel naaldbomen met weinig uitzicht. Het asfalt was redelijk in orde. De daaropvolgende dag fietsten we Sigulda uit (helling van 11% als ontbijt) om vervolgens 30 kilometer over onverharde weg te moeten ploegen. Door een paar fikse regenbuien was het wegdek veranderd in een zompige grind en zandlaag waar onze fietsen centimeters in wegzakten. Af en toe zocht de achterband een eigen richting, waardoor we overdwars konden fietsen in voorwaartse richting. Overigens bereikten we een gemiddelde snelheid van 12 km/u wat meer was dan de Duitsers die we de dag daarvoor tegenkwamen (8 km/u). Nederland - Duitsland 1:0! Uiteindelijk toch het asfalt bereikt en daarna met een vaartje naar Valmiera gepeddeld. Compleet gesloopt een hotel opgezocht, waar we ook nog eens alle bagage twee etages op moesten slepen. De derde fietsdag zou ook weer over onverharde weg gaan (de hoofdwegen kan je beter mijden vanwege de drukte). Gelukkig hadden we veel zon en een prachtige omgeving om van te genieten. De weg was goed te doen (gemiddelde snelheid 16 km/u). Na toch wel een pittige dag (veel korte, pittige klimmetjes) een hotel gepakt in Valga, Estland. Vandaag dus een korte fietsdag door een glooiend landschap naar Otepaa. Weer veel te zien: bossen, landleven, weids uitzicht, ooievaars (er zijn er hier loeiveel) en een verstandelijk gehandicapte jongen die overduidelijk in de berm een bruine trui wilde gaan breien.

Wat valt er op aan Letland en Estland: zeer veel ooievaars, vriendelijke mensen met een slecht rijgedrag (inhalen voor een blinde bocht is hier een nationale sport), veel overharde wegen waar gelukkig bijna geen verkeer is spotgoedkope boodschappen (vooral Letland) en overal gratis draadloze internetverbindingen (zelfs in de kleinste dorpjes) LET OP: verbindingen geen internetcafes of computers. We kunnen dus niet overal dit soort berichten plaatsen!!!.

Ter illustratie van dat gratis internetgebeuren. We zitten nu in het stadhuis van Otapaa achter het bureau van een gemeenteambtenaar (althans daar lijkt het duidelijk op) dit berichtje te tikken. Het kost ons geen cent.

Morgen komt er weer een korte fietsdag: we gaan naar Tartu. Helaas ook hier weer geen camping dus moeten we op zoek naar een goeikoop hotelletje of hostel. Campings zijn er hier niet zoveel en als ze er zijn zijn het van de caravan en camper dingen. Onze haringen krijgen we nog steeds niet in het asfalt gehamerd dus dat soort campings laten we links liggen.

We weten niet wanneer we weer achtern en computert plaats kunnen nemen dus verwacht niet te veel van ons qua reisverslagen.

Groetjes M&M

• 09 Juli 2009 - 15:48

Erik Jan:

hmmmmm, visafval in tomatensaus, smullen :)

Klinkt goed allemaal, ben alweer jaloers!

Have fun!

• 09 Juli 2009 - 16:24

Pap En Mam:

Hallo M&M,
    Leuk mailtje, je ziet: gemeenteambtenaren zijn overal ter wereld behulpzaam. Goed volk, maar dat wisten jullie al!! Jullie sms-je uit Riga ontvangen, gereageerd naar Michiel z'n telefoon. Dus wisselvallig weer bij jullie, net als nu bij ons. De hitte is verdwenen en zojuist hebben een gigantische bui achter de rug. We vinden jullie bikkels hoor, have al lot of fun, beleef veel avonturen en tot het volgende mailtje.
    Groetjes van P&M

• 09 Juli 2009 - 21:05

Pa En Thea:

Bedankt voor jullie mail.Het is goed te lezen dat het goed gaat. Hier is alles oke. De familiedag was gezellig en goed weer, daarna is het een beetje herfst geworden. De vooruitzichten zijn wel weer goed wat volgende week wordt het weer zomer.
    Doe voorzichtig in het verkeer en een goede reis.
    Groeten.

• 10 Juli 2009 - 08:02

Esther:

Hi fietskanjers!

Leuk om jullie avonturen te lezen. Geniet er maar lekker van! Hier in Nederland veel regen. Hopelijk morgen mooi weer, want dan gaan we naar North Sea Jazz :)

Nou kanjers heel veel plezier!

Liefs, es

• 10 Juli 2009 - 10:54

Walter & Annemarie:

Hoi M & M,

Het is weer een tocht voor echte doorzetters!
    Wij wensen jullie in ieder geval voor de rest van de trip minder regen,flauwere hellingen,als het kan geasfalteerde wegen en aangename campings/
    hotelletjes.
    Over regen gesproken, het is hier vandaag nog niet droog geweest!

De allerbeste groeten

Walter & Annemarie

• 10 Juli 2009 - 11:11

Tine,Richard,R. En B:

Hé reizigers,

Wel onverharde wegen, maar asfalt onder je tent... Weet je het woord in Ests van asfaltharing? Moet je ook nog uitkijken dat je geen vistroep krijgt!

Wij maken ons ook op voor onze "expeditie" naar Frankrijk. Vandaag aan het pakken en daarna vertrekken. Nu nog in de stromende regen maar goed we rijden de zon tegemoet. Veul plezier en geniet er van.

groetjes Richard

• 10 Juli 2009 - 13:03

Christine:

Dus het is niet zo vlak als dat je Maikel probeerde wijs te maken Marjolein?
    Klinkt in ieder geval wel weer als een avontuur en het leuke is, niemand kan echt dat verhaal van die campings controleren dus alle vrijheid om gewoon te genieten van het comfort van een hotel. Tsja, je wordt natuurlijk ook gewoon een dagje ouder.
    Maarre, ik hoop dat jullie een mooie tijd hebben en zie uit naar de foto's. Groetjes en geniet er van! Christine