Zweden of Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Zweden of Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Zweden of Finland

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

22 Juli 2009 | Finland, Helsinki

Hoi allemaal,

Het is ons gelukt; we hebben eindelijk een computergevonden met internetverbinding. Tip voor reizigers richting het noorden: neem een laptop mee. Overal is er gratis draadloos voorhanden, maar bijna nergens zijn er intercafe's o.i.d..

We zijn op onze eindbestemming aanbeland: de eilandengroep Åland. Een stukje Zweden in Finland. Ålanders spreken Zweeds en je kan hier ook met Zweedse kronen betalen. Historisch is dit ontstaan doordat Finland lange tijd van Zweden was. Nadat Finland zelfstandig werd, was er wat gekibbel waartoe Åland behoorde. Uiteindelijk is er gekozen voor een ultiem compromis. Åland is een autonoom deel van Finland geworden waar je zowel met Zweeds als met Fins terecht kan. Zoals je ziet is het poldermodel geen Nederlandse uitvinding. Hier doen ze het al jaren.

Na onze laatste bericht vanuit Tallinn hebben we weer een hoop gezien en meegemaakt. Met de ferry (zo'n supersnelle catamaran) naar Helsinki gestoomd en daar fietskaarten en andere informatie vergaard bij de VVV. De dame van de VVV was zo behulpzaam dat we met kilo's aan foldermateriaal en kaarten naar buiten kwamen. Op een terrasje in de Finse zon onze route naar de dichtsbijzijnde camping bepaald en vervolgens de wielen weer een draai gegeven. Om diverse redenen diverse keren verkeerd gefietst en dankzij behulpzame Finnen het einddoel bereikt: Oitaa. De tocht er naar toe leek meer op een speurtocht dan op een fietstocht wat resulteerde in een omweg van 20 kilometer op een totaal afstand van 50 kilometer. We belandde zelfs op een totaal verkeerd eiland. Alles lijkt er ook op elkaar: water en bomen! De camping van Oitaa was gelukkig voorzien van een warme douche. Alleen was het koude bier op, waardoor dat vooruitzicht een fata morgana bleek te zijn (en als ik het warm heb kan ik bijzonder veel zin in zo'n versnapering hebben). 's-Avonds nog eventjes naar de schemering bij het meer gekeken (een van 180.000 meren in Finland) en toen snel de slaapzak opgezocht. Het grappige is dat het in Finland nog veel langer licht is dan in Estland of Letland. Eigenlijk zien we de zon nooit ondergaan, want op dat tijdstip slapen wel al.

Vanaf Oitaa wilden we Finland doorkruisen naar Turku (de tweede stad van Finland) om daar de ferry naar Åland te nemen. In totaal zo'n 160 kilometer dus hadden we daar 2 dagen voor ingepland. Helaas was het onmogelijk om die afstand in twee dagen te doen. Er stond gruwelijk veel tegenwind en erger nog de complete route leek op een enorme golfplaat. Steile korte klimmetjes en messcherpe afdalingen. De meeste klimmetjes hadden een stijgingspercentage tussen de 8 en 10% en dat in combinatie met de stevige wind dwong ons er toe om de route in drieeen te hakken. Gelukkig waren er campings onderweg om de route op af te stemmen. Finland is dus niet vlak! Onderweg veel gezien, mooie landschappen, duistere naaldwouden, prachtige houten huisjes, maar.... ondanks de waarschuwingsborden GEEN ELANDEN!

Op de derde Finse dag dus aangekomen in Turku. Volgens onze reisgids (Lonely Planet) een mooie stad bladiebla, maar volgens ons redelijk saai en weinig interessant. Aldaar snel de overtocht naar Åland geregeld en de volgende dag het ruime sop gekozen. Ondanks de spijkerharde wind, niet zeeziek geworden. Veel, heel veel eilanden gezien (Finland heeft 180.000 eilanden, waarvan 30.000 in het Åland archipel) en ook veel zeilboten. Na zes uur kwamen we aan op Åland en een kwartiertje later stonden we op de camping.

De tijd op Åland gebruiken we om het rustig aan te doen. Gisteren een tochtje van 60 kilometer gemaakt over het eiland. Vandaag de fietsen een grote beurt gegeven (tandwielen reinigen, ketting smeren en spaken spannen) en het laatste wasje gedaan. Morgen gaan we naar het zuidpunt van het eiland fietsen. Dat zal qua afstand niet zo veel worden (40 kilometer of zo), maar het schijnt er mooi te zijn. En dan morgenavond met de nachtferry naar Helsinki . Het einde van deze fietsvakantie nadert met rasse schreden .
Hopelijk blijft het weer zoals het de afgelopen dagen in Finland was. We hebben een dag of twee meer dan 30 graden gehad en hier op het eiland is het ook zeer aangenaam (behalve de regenbui van afgelopen avond). Het grappige is wel dat het zeer snel afkoelt als de zon achter de bomen zakt. Je merkt dat het dan richting de 15 graden of lager gaat.

Camperen in Finland is een mooie ervaring. Veel tentcampeerders en uitstekende voorzieningen op de camping. De campings zijn niet goedkoop, maar ze hebben alles wat een (tent)campeerder nodig heeft: goed sanitair, eetruimte, keukentje, grilplaats, cafeetje, rust en een zachte ondergrond zodat de haringen niet kromtrekken.

We sluiten weer af. We moeten nog boodschappen doen en wat van de omgeving zien.

Groetjes, M&M

• 22 Juli 2009 - 15:01

Esther:

Nou dat klinkt even anders dan Letland. Zeker meer luxe in Finland! Zo heb je van alles wat. Heerlijk hoor! Nou geniet nog even van de laatste daagjes en tot snel!

Dikke zoen, es

• 22 Juli 2009 - 18:10

Leoniek:

hoi luitjes!
    alweer zo'n prachtig verhaal! Klinkt als een fantastisch fiets- en kampeerland. ik ben nu al benieuwd naar de foto's. We gaan jullie denk ik net mislopen, want wij vertrekken vrijdag. Heeeeeeel veeeeeeel genieten nog die laatste dagen en we zien jullie snel na onze vakantie weer!

groetjes leoniek
    ps. ik heb sinds vanmiddag echt VAKANTIE!!!!! yeeeeeeh!
    Daar moet op gedronken worden.....ja toch???

• 23 Juli 2009 - 05:27

Thijs En Nelleke:

Ik zit hier vanochtend vroeg achter de pc omdat ik al vroeg mijn vierdaagse gast naar de bus heb gebracht. Je bent redelijk druk met zo'n loge dus gisteren helaasjullie mail niet gelezen. Wij verheugen ons op het weerzien op Schiphol ( jammer voor jullie natuurlijk)Hele dikke kus van ons en zoals steeds genoten van jouw verhaal MIchiel.

• 23 Juli 2009 - 21:07

Simone:

Jeetje dat gaat snel bijna einde vakantie. Heerlijk weer jullie verhaal te lezen. Vergeet die Finse sauna niet he, tot gauw

xx Simone

• 24 Juli 2009 - 19:19

Pa En Thea:

Ik hoop dat we nog op tijd zijn met de laatste mail, want we weten niet precies wanneer jullie het vliegtuig nemen. Uit jullie voorgaande verslagen hebben we geconcludeerd dat het een fijne vakantie was. Maar een oud Hollands gezegde is Aan alles komt een eind".Hier is alles goed, een beetje nat (deze week ruim 60 mm regen) maar dat is wel goed voor tuin en bos. Een goede thuis reis gewenst en tot horens als jullie weer thuis zijn.

Doei.