Van rust naar rumoer - Reisverslag uit Tallinn, Estland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Van rust naar rumoer - Reisverslag uit Tallinn, Estland van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Van rust naar rumoer

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

15 Juli 2009 | Estland, Tallinn

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!

De laatste volledige dag in Estland is aangebroken. Mits we vandaag een ticket voor de overtocht naar Helsinki kunnen boeken, gaan we morgenochtend met de boot naar het Finse land.

De afgelopen dagen (sinds de vorige post) stonden in het teken van veel fietsen, veel muggen en heel weinig mensen. Vanaf Otepaa zijn we noordwaarts gefietst via het Estse achterland naar de noordkust. Wat een rust, wat een ruimte, heerlijk! Helaas moesten we wat meer op de hoofdwegen blijven, omdat er erg weinig voorzieningen (dorpen) onderweg waren. Doordat er weinig dorpjes waren, waren er dus ook weinig winkels, weinig campings of hotelletjes, maar ook weinig verkeer. De afstanden waren wel lang, ons dagrecord tot nu toe ligt op 108 kilometers. Helaas heeft het weer zich van een minder goede kant laten zien. Net op de dag dat we een natuurgebied wat beter wilde verkennen, werden we door zware regenval gedwongen om in ons tentje te blijven. Het regende 12 uur achtereen en dusdanig hard dat fietsen niet meer te doen zou zijn (onverharde wegen veranderde in modderpoelen).

Na Otepaa zijn we gefietst naar Palamuse. Een vlek op de kaart, maar wel een prachtige vlek. Palamuse lijkt nog het meest op een Drents openluchtmuseum. Het enige dat ontbreekt is een pannenkoekrestaurant en zwermen met fietsers op Gazelles en Batavussen. In Palamuse hebben we onze eerste kennismaking met het gratis camperen in Estland gehad. Tentje opzetten op een weiland voorzien van sanitair en barbequeplaatsen en voor de rest doen waar je zin in hebt. Er is geen beheerder, geen receptie, geen speeltuin en er zijn geen stacaravans... Die avond nog kennisgemaakt met een Russische Let (Letse Rus mag ook) die op paling ging vissen. Dikke Mercedes onder de kont en een beetje louche uiterlijk, maar wel grappig om te horen hoe hij denkt over Letland en Estland (niet erg positief, vanwege de corruptie en het grote ambtenarenapparaat).

De volgende dag weer de pedalen in beweging gezet richting Vaaijke Maarja. Op onze kaart een grotere plaats, echter in de praktijk niet veel meer dan Persingen (je weet wel het kleinste dorpje van Nederland). Geen winkel, geen overnachtingsmogelijkheid dus doorfietsen naar de eerst volgende stad; Rakevere. Het regende niet al te hard dus die extra 28 kilometer konden er nog wel bij (bij de 80 reeds gereden). Een saaie tocht naar een weinig interessant stadje. Ook dat soort dagen horen er helaas bij. Gelukkig maakte de volgende dag alles goed. Een prachtige fietsdag met mooi weer, bijna geen verkeer en volop pracht en praal van de omgeving. We doorkruisten naaldwouden, koolzaadvelden, moerasachtige stukken, kwamen langs kneuterige boerderijen, allemaal top! Daar waar het asfalt niet nieuw was hing de geur van weidebloemen (anders een vettige stookolie lucht). Ons doel was Loksa een stadje middenin het natuurpark Lahemaa. In Loksa onze tent opgezet bij een voormalig Sovjet sportcomplexje. We zouden Lahemaa per fiets verder gaan verkennen, maar zoals eerder gezegd gooide de regen roet in het eten. Gedurende de dag nam het regenwater zelfs bezit van delen van de wegen, waardoor we alleen maar meer gesterkt werden in onze keuze om die regendag eventjes niet te gaan fietsen.
Na de regendag onze spullen weer ingepakt om de laatste fietsdag in Estland af te leggen: eindbestemming Tallinn. In het begin weer een schitterende tocht door dichte naaldwouden. Zo'n 40 kilometer voor Tallinn werd het saai en industrieel. In Tallinn kregen we de schrik van ons leven: MENSEN, VEEL MENSEN, 1000-en mensen. Na al die rust van de afgelopen dagen moesten we eventjes wennen aan het feit dat Tallinn natuurlijk een van de grootste toeristische trekpleisters van de Baltische staten is, en terecht. Het is een prachtige stad! We hebben een appartementje midden in het oude centrum. Vandaag hebben we de tijd genomen om de stad eens wat beter te zien en om wat boodschappen te doen. Gisteren de was gedaan (was heeeel hard nodig) en morgen dus met de boot naar Helsinki. We zijn heel benieuwd naar Finland. De Estse taal zijn we nog steeds niet machtig ofschoon we steeds meer woordjes leren: een pood is een winkel, suur khav is een grote kop koffie (spreek suur als soor uit) en tee is thee. Boodschappen doen is en blijft een avontuur. Zo hadden we vanmorgen witte broodjes met een soort van zoete zuurkool i.p.v. witte broodjes zonder vulling. Ikzelf heb me tureluurs gezocht naar mineraal water zonder koolzuur. Op ieder etiket kwam ik wel iets tegen waar 'carbo' in stond. Uiteindelijk hebben we maar het poepiesjieke Evian in de bidons gegoten. Daar zat tenminste een Engelstalig etiket op... We snappen meestal geen snars van de etiketten, bordjes, verkeersborden etc.... Finland zal ook niet veel eenvoudiger zijn. Dit zijn natuurlijk de charmes van onbegrijpelijke talen!

We gaan eens op bootticketjacht.

Groetjes vanuit een zonnig Tallinn,
M&M

• 15 Juli 2009 - 10:44

Esther:

Jullie zijn echte avonturiers als ik de verhalen zo lees. Heerlijk om niet te weten wat je gaat zien, waar je gaat slapen en wat je gaat eten. Wij zijn ook al aan het aftellen. Erik Jan heeft een count down tooltje geinstalleerd op z'n igoogle pagina en zo kunnen we zelfs zien over hoeveel seconden we op vakantie gaan :) ha ha. Nu nog 4,5 week.

Nou kanjers geniet ervan. Over Finland heb ik goede verhalen gehoord. En vergeet niet een heerlijke sauna te nemen met zelfgesprokkeld hout voor in de houtkachel. Enjoy! Hele dikke zoen, es

• 15 Juli 2009 - 11:27

Helga:

Hoi,hoi
    Leuk om weer reisverslagen van jullie te ontvangen! Om zo te horen over alle nieuwe indrukken die jullie elke dag opdoen terwijl hier het "gewone"leventje rustig voorbij kabbelt. Krijg er wel echt vakantiezin van, op een iets andere manier dan.....maar de vakantiekriebels beginnen toch wel te komen! Geniet ervan en ik ben benieuwd hoe jullie Finland ervaren! Liefs Helg

• 15 Juli 2009 - 12:00

Simone:

Zo nu ben ik er een keertje snel bij! Het vorige verslag las ik pas gisteren, kijk niet zo vaak mijn werkmail. Behalve de regen klinkt het erg goed allemaal. Ben benieuwd naar de foto's. Maar eerst nog veel plezier en avontuur voor jullie. Dikke kus Simone

• 15 Juli 2009 - 14:49

Leoniek:

Ben best wel jaloers op jullie!!!
    Wat een vrijheid en wat een heeeeeeerlijk rustige fietswegen. misschien ook iets voor ons :-)
    Ben super benieuwd naar jullie foto's en verhalen.
    Op naar finland....doe ze daar de groeten en fiets gewoon lekker door!
    Hier nog anderhalve week werken en dan gaan wij de bergen onveilig maken...HIHAAAA!
    Hebben we ook veel zin in.

groetjes leoniek

• 15 Juli 2009 - 17:07

Thijs En Nelleke:

Hoi Kinders, blij wat van jullie te horen want ik was toch wel heel ereg benieuwd hoe jullie het "daar"ervaren. Jammer van het weer want hier op de weerkaarten zag het er "daar"beter uit. Doen jullie voorzichtig en succes in Finland. Het Groetjes zsal daar wel uit 25 letters bestaan. Dikke kus Pap en Mam

• 15 Juli 2009 - 20:50

Pa En Thea:

Hoi,
    Fijn om weer wat van jullie te lezen. Hoe is daar de wildstand? Hebben jullie in de wouden, bossen en velden al wild gezien, zoals elanden, herten reeenen ed. hopelijk geen wolven. Jammer dat het weer een beetje tegenvalt. Hier was het vandaag prima fietsweer, dus ik heb een "snippermiddag"genomen en we hebben 50 km gefietst. Het is niet te vergelijken met jullie afstanden, maar onze k...ntjes voelden we na de rit behoorlijk. Van Richard en Tine en de kids hebben we nog niets gehoord, dus ik denk dat ze goed aangekomen zijn in Frankrijk. Veel plezier in Finland en we hopen vlug weer wat van jullie te horen.

Tot het volgende bericht.

• 17 Juli 2009 - 13:59

Walter & Annemarie:

Hoi M & M

Zo te lezen en dat doen we met veel plezier en interesse kunnen jullie ons vaak verfoeide kikkerlandje straks wel weer waarderen.
    Een van de redenen waarom een mens reist is om de verschillen met zijn eigen land waar te kunnen nemen.
    Veel plezier nog in Finland, daar zal het niet zo'n probleem zijn om je verstaanbaar te maken.Engels wordt door de meesten in die landen wel gesproken.

Wij wensen jullie nog een goede verdere reis!

Walter & Annemarie