Drijfnat in het droge seizoen - Reisverslag uit Kasane, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Drijfnat in het droge seizoen - Reisverslag uit Kasane, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Drijfnat in het droge seizoen

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

27 Augustus 2015 | Botswana, Kasane

Hoi allemaal,

Als eerste onze dank voor alle reacties. Dit bericht versturen we uit Senyati. Een camping in de buurt van Kasane in het noorden van Botswana net bij de grens met Zimbabwe. Die grens zijn we vandaag twee keer over gestoken. Een keer om naar de Victoria watervallen te gaan en een keer om weer terug te gaan. In totaal vier stempels in ons paspoort er bij en een dag visum voor Zimbabwe. Bij de Victoria watervallen (ik ga het vanaf nu afkorten naar de gebruikelijke term Vic falls) kreeg ik nog een SMS-je van T-Mobile met 'Welkom in Zambia', maar deze reken ik niet als land bezoek. We hebben Zambia wel gezien, want dat is de overzijde van de watervallen. Vandaag hebben we niet zelf gereden, maar een taxi gehuurd. Zelf rijden kan wel, maar je moet de auto als het ware invoeren en dat kost geld, tijd en gedoe. Een taxi is dan veel handiger en de chauffeur loodste ons langs de balies zodat we rap de grens over gingen. Ik had van te voren een beetje mijn bedenkingen bij de grensautoriteiten van Zimbabwe aangezien Zimbabwe toch het land van de minder aangename Robert Mugabe is (hijzelf zal daar wel een andere mening overhebben). De beambten waren ontzettend laidback en toen we teruggingen was het allemaal wel heel erg lollig. Geen idee waar het over ging, maar de mensen en beambten aan het loket naast ons hadden de grootste lol.
Maar goed, de Vic falls. Gebleken is dat zelfs in de droge seizoen je erg nat wordt van de regen / nevel die de watervallen veroorzaken. Gelukkig is het droge seizoen ook erg droog dus ben je na vijf minuutjes in de zon staan ook weer droog. Onder streng toezicht van het standbeeld van dr. Livingstone storten de watervallen een gigantische hoeveelheid water zo'n honderd meter naar beneden in een kilometers lange kloof. Imponerend is het juiste woord. Ik kan me voorstellen dat je in natte seizoen geen drol meer ziet van de watervallen door alle nevel die ontstaat, want de Zambezi voert dan ongeveer het dubbele aan water aan. We hebben nog gedacht om een helikoptervlucht boven de watervallen te nemen, maar dat werd wel erg duur; 250 dollar (de Amerikaanse) per persoon. Gesproken over geld, Zimbabwe heeft natuurlijk ook een eigen munteenheid, de Zimbabwaanse dollar. In de volksmond heet dit echter 'crazy money' omdat je er niets mee kan. Door de hyperinflatie hebben ze biljetten van 50.000.000 zim dollar en werkelijk niemand accepteert ze. Je kan ze wel kopen als souvinier. Zo levert waardeloos geld toch geld op. Wij hebben betaald in Botswaanse pula's maar euro's, USD, Rand mogen ook. Volgens mij mogen ook hoornvlies, nieren, rubber deurmatten en haardhout. Zolang het maar geen crazy money is.

De campsite Senyati is een mooie camping met een eigen drinkplaats. Vanuit de bar heb je ruim zicht op de dieren die zich tegoeddoen aan een slokje. Beetje apart is het wel; stel dat je net een glas melk aan het drinken ben en een stuk dertig mensen staan foto's van je te maken omdat je aan het drinken ben.... Wat supergaaf is, is dat er een soort van fotobunker is gemaakt. Hierdoor kan je vanaf bodemhoogte veilig foto's maken van de drinkende dieren en dat op soms een meter afstand. Gisteravond ook, een grote kudde olifanten kwam drinken en een paar van die giganten stonden pal voor de bunker. Dat een ervan zijn piemel er uit had hangen was wat minder smakelijk, maar wel grappig. Olifanten kunnen er meer mee dan je zou verwachten. Naast de reguliere activiteiten kunnen olifanten ook hun buik krabben met hun piemel. Klinkt stom, maar Marjolein en ik waren redelijk verbaasd toen we het zagen.

Genoeg over piemels. Morgen maken we nog een sunset cruise over de chobe rivier en ga we ons klaarmaken voor het echte werk: vijf dagen Chobe en Moremi. Zandhappen met de auto. Eerst de permits regelen dan de voorraden inslaan (we moeten vijf dagen volledig zelfvoorzienend zijn en rekening houden met reserves) en dan nog eens goed kijken naar de kaart om een mooie route te bedenken (en dat zijn er genoeg).

Groetjes M&M

• 27 Augustus 2015 - 18:33

Nelleke En Thijs:

Wat een leuk verhaal weer, de Vic falls zullen inderdaad indrukekkend zijn en weer wat over olifanten geleerd, hilarisch!
    wij zijn vandaag in Vallom Pont d'arc aangekomen, mooie camping en nu bloedheet. Geeft niet, alles liever dan regen. Benieuwd maar jullie verslah over Chobe en Moremi.
    Groetjes, T&N

• 27 Augustus 2015 - 19:40

Simone:

Wat een leuk, leerzaam ;-) verhaal weer! Klinkt zeer goed allemaal. Benieuwd naar de rest van jullie avonturen. Have fun!
    Liefs uit een zeer nat Breda (is altijd wel fijn om te weten toch als je op vakantie bent)

• 28 Augustus 2015 - 10:14

Kym:

Geweldig verhaal met die olifantenpiemels :-)!!!! De rest ook trouwens......

• 28 Augustus 2015 - 20:49

Pa En Thea:

Hallo,

Fijn dat jullie weer zoveel mooie en bijzondere dingen zien Ik ben blij dat ik niet kan wat die olifant kan. Hier is alles goed, behalve mijn rug. Veel succes met de voorbereiding van 5 dagen bivaken tot het volgende bericht.
    Hgr

• 29 Augustus 2015 - 10:17

Annemarie Cornelissen :

Dag wereldreizigers
    Wat een leuk verhaal weer ,geniet er altijd weer van .En inderdaad weer wat geleerd over olifanten .Wat jullie vertelde over de Victoria Falls deed me denken aan de Niagara Falls een enorme hoeveelheid water en dat dag in dag uit geweldig ! Hoop dat jullie nog veel genieten van al het moois en ons er in laten delen .Have fun and take care .

Vanuit een warm La France lieve groetjes

Walter en Annemarie

• 31 Augustus 2015 - 19:55

Richard En Tine:

Het droge seizoen is hier toch echt voorbij, maar de Achterhoekse modder en wildlife vergoed heel veel.

Gaaf avontuur zeg en we kijken nu al uit naar de foto's en filmpjes.

groetjes, Tine en Richard