Van Kasane naar Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Van Kasane naar Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Van Kasane naar Maun

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

02 September 2015 | Botswana, Maun

Hoi allemaal,

We zijn er uit, we hebben het overleefd; we hebben Moremi en Chobe gedaan zonder vast komen te zitten, zonder honger of dorst te leiden, zonder een lege tank te rijden. De afgelopen dagen moesten we volledig zelfvoorzienend zijn en lastige wegen rijden, maar alles is goed gegaan. Het voor ons en de auto moeilijkste deel van de vakantie zit er op en wat voor een deel! Hier volgt het relaas van de afgelopen dagen.

Toen we nog op camp site Senyati zaten, hebben we een sunset cruise over de Chobe rivier gemaakt. Bij cruise moet je geen luxe boot voorstellen, maar gewoon een speedboot met 10 zitplaatsen. Voor eten en drinken moet jezelf zorgen. Die cruise was fantastisch. We hebben zoveel dieren gezien in zo'n grote aantallen.... Honderden olifanten bijvoorbeeld. We gaan van ons leven nooit meer deze aantallen in het wild zien. Een aantal olifanten waren bezig om de rivier over te steken: slurf boven het water en lopen maar. Ook veel nijlpaarden, buffels, vogels, krokodillen, het hield maar niet op.....
'S-avonds zaten bij ons kampvuurtje met een gin-tonic in de hand de dag nog eens door te nemen of we horen een hoop gedoe een paar meter verderop. Staat een olifant een struik te slopen. De struik diende als soort van erfafscheiding en stond pal naast onze auto. Een paar meter verderop zaten wij dus.... Het was een spannend half uurtje want de olifant bleef bij ons rondhangen en slopen. Gelukkig bleef het bij slopen van struiken. Nadat fantje verdwenen was, bleven wij achter met een hartslag te hoog en een mooie ervaring rijker.

De volgende dag was het zover, Met de auto naar Chobe (een ander deel dan waar we de cruise deden). Eerst een paar keer verkeerd gereden en vervolgens een saaie asfaltweg. We wisten dat we ergens het zand in moesten duiken en inderdaad de laatste 50 kilometer naar de camping was diep-diep zand. Bandenspanning teruggebracht, versnellingsbak in de lage gearing en uren lang voortploeteren met gemiddeld 20 kilometer per uur. Af en toe de piste uit moeten sturen vanwege een tegenligger, maar veilig en vooral stoffig aangekomen in Savuti: de eerste camping in Chobe. Hier in de namiddag nog wat rondgereden en wat beestjes gespot. In de nacht ook nog leeuwen gehoord, wauw.

Volgende dag naar camp site 2: Khwai. We konden kiezen tussen twee routes; de marsh road en de sandridge road. Aangezien we de vorige dag genoeg zand hadden gehad, gekozen voor de marsh road. Prachtige route, heel veel dieren gespot en heeeeeel veeeeel stof gehad. De 'weg' bestond uit diepe kuilen die opgevuld waren met een heel fijn zand. Aangezien we wind in de rug hadden werden we soms ingehaald door ons eigen stof. Aan het einde van de dag weer moe, vies, stoffig, etc.... Maar ook onze eerste rivierdoorwading gehad. Altijd spannend of je de overkant haalt. Op de camping weer bezoek gehad van olifanten. In de middag 1 en in de avond nog drie. Altijd spannend. Ook bestolen door een aap, die binnen een paar seconden onze zak met pinda's / gedroogd fruit mee griste. Die beesten zijn supersnel en hebben genoeg aan een paar seconden onachtzaamheid.

Vanuit Khwai naar onze eindbestemming de camping South Gate vertrokken. Een lange dag dwars door Moremi hobbelen over karrensporen. Wel grappig, de maximumsnelheid in alle wildparken is 40 kilometer per uur, maar die hebben we deze dagen niet kunnen halen. 25 km/h is meer reëel.
Op camping South Gate verbleven we tweeën nachten en hebben we gepoogd om de slagroom op de taart te krijgen: het spotten en fotograferen van de leeuw en luipaard. Helaas deze twee niet gezien, wel nijlpaarden en hyena's.

En nu? Nu zitten we in het stadje Maun te lunchen en gaan we zo meteen naar ons volgende overnachtingsadres. Dit keer met een echt bed en een eigen badkamer.

Groetjes,
M&M

• 02 September 2015 - 15:08

Thijs En Nelleke:

Whoww wat een verhaal, om jaloers van te worden. Geweldig dat jullie dit kunnen doen, dat nemen ze je niet meer af! Wijnhebben vanmorgen een mooie bergtocht gemaakt met veel steile hellingen en s bochten. Kan pap zich op uitleven. En kwamen op een markt in een leuk dorp terecht. Wij blijven hier denk ik nog een week. Het weer is super. Dikke kus van ons. T en N

• 02 September 2015 - 16:58

Mama Truus:

Geweldig! Wat een reis en wat een ervaring. Welterusten voor straks in een echt bed. Heel veel liefs en veel plezier in de zoutpannen.

• 03 September 2015 - 00:50

Erik Jan:

Wow, klinkt goed. Zo'n vandalistische olifant naast je lijkt me toch wel een klein broekpoepmomentje.
    Ik dacht dat dit de grote zoutvlakte etappe was, maar die komt dus nog? Wij zitten ook in het zand, maar dan alleen met de voetjes, op het strand + corona :-)
    Morgen doen wij ook weer actief, uurtje of 6 in de chickenbus, op weg naar Costa Rica.

Hasta luego chicos,

Ej & Es

• 03 September 2015 - 06:42

Christine:

Goh, nou, tsja, wat moet ik er van zeggen. Klinkt wel aardig ja. Maar moet je daarvoor nu echt naar Botswana? Volgens mij had je best een weekje Beekse Bergen kunnen doen, is volgens mij vergelijkbaar. Stuk goedkoper ook en kun je iedere avond in een gewoon bed slapen. Ik weet het niet hoor, volgens mij doen jullie wel erg moeilijk. Bovendien mis je wat echt belangrijk is, de invallende herfst in Nederland met bijbehorende regen en kou, de wedstrijd tegen IJsland vanavond, altijd een hoogtepunt, de Bossche kermis heb je al gemist, en olifanten had je ook in circus Renz op de Pettelaar kunnen zien. Maar goed, ieder zijn ding. Heel veel plezier en mooie fotomomenten gewenst. Dikke kus, Christine.

• 10 Oktober 2019 - 11:10

Teun Van Den Brink:

Yess we zijn dit ook aan het plannen, en hebben heel veel aan jullie blog! Hebben jullie nog tips evt? Heel erg stoked! :-)