Fietsen op goed geluk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Fietsen op goed geluk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Fietsen op goed geluk

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

20 November 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle felicitaties, ik geniet er weer van ze te ontvangen via de computer. Dat betekent namelijk dat ik op vakantie ben (=altijd goed).
Ik zal beginnen waar we gebleven zijn, namelijk hoe zouden we naar Siem reap gaan, bus, auto of toch fietsen.
Nou, de taxi stond klaar maar we zijn uiteindelijk toch gaan fietsen.

Via ons hotel hadden we een pickuptruck geregeld(dachten we tenminste)die ons en de fietsen naar Siem Reap zou brengen.
Toen de taxi voor kwam rijden bleek het een gewone Toyota Camry met kofferbak te zijn. Ik (marjolein) was gelijk chagerijnig, had ik nog wel zo mijn best gedaan om uit te leggen dat de fietsen toch echt niet allebei in een kofferbak konden. Volgens de taxichauffeur was het allemaal No problem. Maar na een half uur proberen de fietsen in de kofferbak te wringen had ik er genoeg van. Ik zag de fietsten al aankomen met een mega slag in het wiel, gedeukt frame en verbogen derailleurs. Gelukkig blijft Michiel altijd aardig, dat compenseert dan weer een beetje. Ik had er zo genoeg van dat we de tassen op de fiets hebben gehangen en we zijn gaan fietsen, op goed geluk omdat we nog steeds niet wisten of er een guesthouse zou zijn onderweg.

Na weer 450 hello's en bye bye's kwamen we aan in Kampong Kdei. Er was een guesthouse maar daar hadden ze een feestje en wij konden niet blijven slapen. Gelukkig was er nog een guesthouse, gerund door Nora, die ons graag onderdak bood. Nora was een heel lief vrouwtje, uit de Franse tijd en dus moesten we even het engels wisselen voor het Frans, maar ook dat is gelukt.
De volgende dag was ik jarig, helaas geen gezellig verjaardagsontbijt maar dat werd later goed gemaakt. Als ontbijt hadden we een noodlesoepje met vreemdsoortig vlees, beetje grijzig en in de vorm van een oor, of was het toch een staartje, daar twijfelen we nog over.
Tegen de middag in Siem Reap aangekomen en een goed hotel met warme douche gevonden. Ook een super restaurant waar ze kaasfondue serveerde. En dus hebben we op mijn verjaardag in Cambodja een heuse Zwitserse kaasfondue gegeten.

Wat Marjolein niet heeft vermeld, maar ik nog eventjes doe is onze eerste beleving van Siem Reap. Let wel toen we hier 5 jaar geleden waren, was Siem Reap een rustig stoffig provinciestadje, waar je moeite moest doen om iets anders te eten te krijgen dan noodles en rijst. MAAR NU.... Het lieflijke stadje is geexplodeerd tot een toeristenoord nummer 1! De stad lijkt wel in omvang vertienvoudigd te zijn. Overal guesthouses en hotels, restaurants en barretjes en geldautomaten. De motorgidsen zijn vervangen door tuktuks en ook hier geen gammele jaren 80 auto's, maar degelijk modern spul. Inmiddels zijn we er wel aan gewend geraakt, maar het heeft eventjes geduurd. Dit hadden we beiden niet verwacht (en eerljk gezegd ook niet gehoopt).

Gisteren zijn we op de fiets naar de tempels van Angkor gegaan. Ofschoon er een kermis van hier tot Tokio is opgetrokken rondom de tempels is het redelijk te doen. Wel veel toeristen, maar goed dat zijn wij immers ook. Het weer liet gisteren te wensen over. Een paar echte tropische buien, waardoor het lekker afkoelde (Marjolein kreeg zelfs kippenvel), maar de vochtigheid extreem toe nam. Het leuke was dat de tempels in de regen weer een andere uitstraling hadden dan 5 jaar geleden in de hitte. Overigens, fietsen door het tempelcomplex is onvergetelijk en kan ik iedereen aanraden!

Vandaag naar de Roluos tempelgroep gefietst. Deze tempels stammen uit het begin van het Angkortijdperk (de tempels van Angkor zelf zijn een eeuwtje jonger).
Ofschoon de tempels dus nog ouder zijn (9e eeuw) en redelijk vervallen zijn, waren de details nog in goede staat. Zeer indrukwekkend allemaal. Een van die tempels (Bakong) bied een prachtig uitzicht over de omgeving. Marjolein en ik hebben ook nog de tijd genomen om de vele Japanners onder de loep te nemen. Als gedragspsycholoog moet een groep Japanners wel het ultieme onderzoeksonderwerp zijn. Ga naar madurodam of het Anne Frank Huis en aanschouw het zelf.
Naast cultuur komt ook de natuur aanbod. In plaats van de hoofdweg te pakken zijn we binnendoor van de Roluos group naar Siem Reap gefietst. Onverharde weg met veel modder en plassen door minidorpjes met rijstvelden. De fietsen in Siem Reap onder toeziend oog van een tiental nieuwsgierigen laten schoonspuiten bij een autoschoonspuiterij (levert weer grappige taferelen op: "You want to clean WHAT???") en vanmiddag worden ze eens goed onderhanden genomen. Het schakelwerk heeft wel te lijden onder het stof en het zand.

En morgen.... Veel ideeen, maar nog niets concreets. We zullen vanavond onder het genot van drank en spijs een knoop doorhakken. De fietsen zullen weer nodig zijn...

Groeten en liefs,

Michiel en Marjolein

• 20 November 2007 - 09:16

Simone:

Zwitserse kaasfondue in Cambodja, haha, lekker feest eten hoor. Word helemaal blij van jullie verhaal, heerlijk. Hier is het saai grijs, 480 km file iedereen te laat op kantoor. Allemaal dingen waar jullie niet aan hoeven te denken, gelukkig.
    Ik zou zeggen proost en weltrusten voor straks.
    Simone

• 20 November 2007 - 10:15

Esther:

Hi lieve Marjolein,
    Nog van harte met je verjaardag! En dat gevierd met kaasfondue in Cambodja ha ha :) Ik wil ook op vakantie als ik dat zo lees. Echt ongelofelijk hoe snel het toerisme zich verspreid. Veel plezier en voor straks relax ze op the beach! Liefs, Esther

• 20 November 2007 - 11:11

Thijs En Nelleke:

Kruitjeroermeniet, probeer toch eens iets rustiger te reageren. Gelukkig is Michiel wat rustiger. Maar goed, wij genieten vanjullie verhalen en vinden het heel knap wat je doet. Geniet lekker verder en tot horens. Kus Nelleke

• 21 November 2007 - 12:09

Kitty:

Hoi Marjolein en Michiel, ik kreeg van je moeder jullie mailtje, dit vond ik zo leuk dat ik even moest reageren.Als eerste nog van harte met je verjaardag zo te lezen heb je het gemiste ontbijt toch nog goes kunnen maken.Kaasfondue is weer eens wat anders dat wij hier hebben (boerenkool met worst).Jongens geniet nog lekker van jullie vakantie.
    En de groetjes van Jacques en Kitty

• 21 November 2007 - 12:26

Annemarie En Walter:

Alsnog proficiat we krijgen de mail doorgestuurd van Nel en Thijs we genieten van jullie heerlijke verhalen.Veel plezier nog en tot ziens
    annemarie en walter

• 21 November 2007 - 13:26

Tine:

Hoi!
    Jullie vervelen je duidelijk niet op vakantie! Marjolein, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Nog een romantisch cadeau gehad van je man?
    Hier is alles nog rustig. De baby is nu precies even groot als Roos toen, dus wordt het dan toch een meisje? Roos suggereerde al dat we de baby ook Roos konden noemen.
    Nou, geniet lekker daar en tot horens!
    Groetjes Tine

• 21 November 2007 - 18:27

Mama Truus:

Hoi M & M.
    Alweer een leuk verhaal over jullie belevnissen! Zwitsers kaasfondue in Cambodja als verjaardagsdagsdiner is natuurlijk super origineel. Heb je al wat Cambodjiaanse krachttermen uitgeprobeerd Marjolein? Hier is alles goed, ik ben alleen snipverkouden. De ouderavonden zijn achter de rug, het sintproject loopt, dus nu kunnen we ons op de kerst storten.
    Opa en oma genieten ook erg van jullie verhalen. Opa print ze uit (groot lttertype) en dan kunnen ze alles op hun
    gemakje doorlezen. De ogen van opa zijn wel weer achteruit gegaan. Hij moet nu om de zes weken een injectie hebben. Dat kan nu gelukkig in het ziekenhuis van Emmen, dan hoeft hij niet elke keer naar Groningen.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende bericht.
    Groetjes, veel liefs en heel veel plezier.

• 23 November 2007 - 19:14

Pa En Thea:

Goeden avond,
    Uit jullie verhaal maken wij op dat het een echte genietvankantie is. Zo nu en dan een bui en dan weer zon en veel leuke dingen zien. Lopen daar ook konijnen en hazen in het veld? Hier is alles goed. Het is druk in het jachtbedrijf, maar dat is geen probleem. Bij Heidy en Sep is een gezonde zoon geboren van 7,5 pond. Volgens Heidy was het gezin nu compleet. Volgens het weerbericht wordt het in het weekend en vooral op zondag slecht weer, dus kachel aan, glaasje wijn, goede sigaar en mooi boek.
    Tot het volgende bericht.
    Pa en Thea.

• 23 November 2007 - 21:07

Betsy:

Hé KANJERS,
    Marjolein, VAN HARTE !! Door al drukte was ik vergeten een kaart te sturen, maar och wat vervelend jullie zijn op vakantie ;-)) Dit doe ik jullie niet meer na, geen probleem hoor....ik geniet wel van jullie verhalen !!
    HEEL VEEL GENIETEN EN DIKKE KNUFFEL.
    XBetsy