Hello whatsyourname? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Hello whatsyourname? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Hello whatsyourname?

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

16 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties. We zitten nu in Kompong Thom, een provinciestadje tussen Phnom Penh en Siem Reap in. Via 2 etappe's zijn we hier gekomen.

De eerste etappe ging van Phnom Penh naar Skoun (Skon, Skun, Skone mag ook). Plaatsnamen worden hier op meerdere wijze gespeld. Een mooie route met veel variatie in landschap en verkeersaanbod. Het begon in de chaotische verkeerstoestanden van Phnom Penh. Daar hadden we ook een regenbuitje dat heerlijke verkoeling bracht. Vervolgens via een goede weg tussen rijstvelden en uitlopers van het Tonle Sap meer en de Tonle Sap river naar Skoun gepeddeld. Onderweg nog een gigantische regenbui tegengekomen, maar gelukkig konden we op tijd schuilen. Onze medeschuilers waren de koning te rijk, want ze konden eens een deskundige blik op onze fietsen werpen. Zelfs het vuil op mijn spatborden werd met de vinger onderzocht (is dit echte modder??). Het valt sowieso op hoe nieuwsgierig (op een positieve manier) Cambodjanen zijn. Ze proberen een praatje aan te gaan en vooral de mannen zijn bijzonder geinteresseerd in onze fietsen.
Na 75 km en ongeveer 954 hello's kwamen we in Skoun aan. Een dorpje dat bekend staat om de gefrituurde vogelspinnen. Volgens mij hebben ze er al aardig wat van gegeten, want wij hebben ze in ieder geval niet gezien. Aangezien Cambodjanen wel van een geintje houden had ik toch zeker wel één spin voor mijn neus gehouden gezien.
Behalve een regenbui had Skuon niet veel te bieden (wel twee autorijscholen, terwijl ze hier als debielen rijden).
We hadden wel een goed guesthouse gevonden, met airco en douche. Je wordt toch erg smerig van zo'n dagje fietsen.

Etappe 2: Dag regen, gegroet hitte
De ochtend in Skuon begon goed, lekker temperatuurtje, beetje bewolking, maar.... De bewolking brak en de koperen ploert begon zijn werk te doen. De anti-zonnebrandmiddel maakte overuren en onze porieën ook. Volgens mij was het een graadje of 200.000. Aangezien er weinig schaduw was (het merendeel van de route verliep tussen de rijstvelden door), werd het voor mij (Michiel) na een kilometer of 50 bijna ondragelijk. Veel drinken (liters water er doorheen geklotst) en toch op zijn tijd de schaduw opzoeken om eventjes bij te komen. Uiteindelijk na 93 km en 1649 hello's toch nog de finisch gehaald; Kompong Thom.
Was het dan geen leuke tocht??? Het was loodzwaar, maar prachtig. Zelfs het feit dat tijdens onze lunch in een heel klein houten hutje in een heel klein dorpje een hond werd aangereden en onder de auto bleef steken heeft de dag niet verpest. De hond heeft het overleefd, maar het gekerm van die hond en het gejank van andere honden in het dorp zit nog steeds in mijn oren.

Nu zijn we dus in Kompong Thom (had ik al gemeld dat plaatsnamen op diverse manieren gespeld mogen worden en dat derhalve Kampong Thom ook correct Khmer is??) Vandaag zijn we naar het tempelcomplex Sambor Prei Kuk gegaan. Een voorheen prachtig complex van voor het Angkortijdperk. Helaas is het complex grotendeels platgegooid door de Lon Nol-regering (Amerikaanse marionet in de jaren '70) in de strijd tegen de Rode Khmer. Na hun overwinning hebben de Rode Khmer het nog eens dunnetjes over gedaan. Wat resteert is in ieder geval zeer de moeite waard. De rit er naar toe ook. We gingen per tuktuk (onze fietsen hebben ook rust nodig) 30 km door het boerenlandschap. Echt schitterend!!!

En de aankomende dagen? Eén groot dilemma... We moeten nog 150 km naar Siem Reap, echter er zijn bijna geen guesthouses op de route. Na 50 km is er eentje, maar dan moeten we nog 100 km zonder guesthouse en of ik (Michiel) dat haal met deze temperaturen.... We willen niet in het donker fietsen. Wegen zijn onverlicht en Cambodjanen kunnen niet rijden.....

We zien wel wat we gaan doen. Jullie lezen het wel in ons volgend verslagje.

Groetjes en liefs
M&M

• 16 November 2007 - 13:32

Thijs En Nelleke:

Dat van die spinnen meen je hopenlijk niet echt. We genieten weer heel erg van jouw schrijfstijl Michiel. Zullen jullie goed op elkaar passen!. Dan natuurlijk, Marjolein, HARTELIJK GEFELICITEERD met je 32e ( ja kind, het is niet anders )verjaardag. Wij zullen er hier het glas opheffen!Dag lieve kinders. Thijs en Nelleke

• 16 November 2007 - 13:47

Esther:

Hi avonturiers, dit klinkt weer heel cool. Met zo'n fietstocht kom je ook op de niet toeristische gebieden dat is erg leuk om te lezen. Ben benieuwd hoe het afloopt met de 100 kilometers zonder guesthouse. Jullie kunnen vast wel ergens slapen. Veel plezier. Geniet ervan! Liefs, Esther

P.S. Eet smakelijk met zo'n lekker spinnetje ha ha

• 16 November 2007 - 19:14

Marjon Van Houtert:

Hoi lieve collega en goede reisgezel van haar, Leuk verslagje. Doe voorzichtig, en onze wens: het ga jullie goed.

Groetjes Marjon ook namens Johan, Chrisjan en Remco (Je vp-kids)

• 16 November 2007 - 22:25

Richard En Tine:

32 alweer, tjonge. Hier gaat alles zijn gangetje. Op het baby front is alles nog rustig. Tine heeft momenteel een meidenavond, waar ze op dit moment een vreselijke film met Hugh Grant kijkt. Ik denk dat ik de kroeg maar induik.

Groetjes,

Richard

• 17 November 2007 - 11:37

Kristian:

Awel Chielis, dat gestoemp op ne velo goat toch oan t eind van zo'n etappe zeker wel beloond worden met ne export 33? Zo ene just uit dn frigo. Anders zal dat koersen effectief niet uit te houden zijn zeker?

Saluukes aan julllie vanuit mijn kot te A.

• 17 November 2007 - 20:55

Bas En Helga:

Ga er maar vanuit dat je dit vanavond niet meer ziet dus we starten 'm in: Hieperdepiep hoera!! Zat net te denken dat je weleens vaker met je verjaardag niet thuis bent..Echt toevallig! Hoe gaat ie daar? Vind jullie nu al bikkels want lijkt me erg zwoegen zo in de hitte. Maar kan me ook voorstellen dat het heel bijzonder is om daar zo door de rijstvelden te fietsen! Veel plezier!! Liefs Bas en Helga

• 18 November 2007 - 10:18

Leoniek:

vandaag een bijzonder dagje in een prachtig land!

Happy birthday to you x2
    happy birthday happy birthday happy birthday to you

Dit werd voor je gezongen door krijn, leoniek, teun en giel

• 18 November 2007 - 10:53

Anna:

Marjolein, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat jullie inmiddels zijn aangekomen in Siem Reap, zodat je je verjaardag kunt afsluiten genietend van de zonsondergang vanaf Angkor Wat!

Liefs,
    Anna

• 18 November 2007 - 16:35

Pa En Thea:

Hallo,
    Marjolein, van harte gefeliciteerd met jou verjaardag, het zal wel een bijzondere verjaardag zijn in dat woeste land. Het reisverslag is hartstikke leuk en wij lezen hieruit dat jullie optimaal genieten, ondanks de hitte. Hier is het koud en 's nachts meestal onder nul. Ik heb deze week een aantal jachtdagen, dus weer flink aan de bak. Heel veel plezier nog en we kijken nu alweer uit naar jullie volgende verslag
    Groeten en een knuffel uit Klarenbeek en doe voorzichtig.

• 18 November 2007 - 19:48

Mama Truus.:

Om maar even in stijl te blijven: Hello!
    Marjolein (en Michiel natuurlijk ook) Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag toegewenst. Het is je weer toch weer gelukt je verjaardag ver van huis te vieren. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het dilemma van de 150 km. hebben opgelost, dat lees ik wel in het volgende verlag. We (Richard, Tine, Roosje en ik) zijn vanavond nog maar eens aan de pannenkoeken gegaan.Die smaken beter dan gefrituurde spinnen denk ik.Groetjes, heel veel liefs en hou de boel heel.

• 19 November 2007 - 09:06

Simone:

OEPS, 1 dagje te laat! GEFELICITEERD Marjolein, hopelijk heb je er mooie dag van gemaakt. Hier koud en de Sint weer in het land. Geniet van elkaar en het mooie land.
    Dikke kus Simone