De laatste fietsloodjes - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu De laatste fietsloodjes - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

De laatste fietsloodjes

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

24 November 2007 | Cambodja, Kâmpôt

Hallo allemaal,

Er was eens een stadje waar werkelijk niets gebeurde. En dat duurde en dat duurde en dat duurde totdat... Er een weg werd aangelegd. Allemaal mannetjes werkten zich in het zweet om de gladste asfaltweg van Cambodja neer te leggen, inclusief een mooie brede stoep. De maanetjes verdwenen want de weg was klaar. En alweer gebeurde er werkelijk niets in het stadje.

Gisteren hebben we overnacht in het meest saaie stadje van Cambodja: Takeo. Alles was nieuw, alles was schoon, nergens stof en nergens iets te beleven. Totaal verschillend met de andere Cambodjaanse steden die we hebben gezien. Totaal geen ziel, geen z#k aan. Na het avondeten snel naar bed gegaan en vanmorgen om 6:00 opgestaan om weer verder te fietsen.

Voor de rest gaat hier alles prima. Het lijkt iets minder heet te zijn, maar nog steeds is het in de volle zon op het asfalt gevaarlijk warm. We zijn bezig met het laatste deel van onze 'Tour de Cambodja': van Phnom Penh naar Sihanoukville.

Siem Reap hebben we per bus verlaten. In ongeveer 6 uur dezelfde route afgelegd als dat we met de fiets in 4 dagen deden. Dat is dus het voordeel en het nadeel van de bus: Snel, maar je mist alles van het land.

Gisteren de eerste etappe van onze laatste deel gedaan. Van Phnom Penh naar Takeo over 77 km. Een mooie tocht over een goede en rustige weg. Vandaag van Takeo naar Kampot over 88 km. Het was weer eens heel heet, maar de tocht was de mooiste tot nu toe. Ofschoon de eerste 13 kilometer bestond uit een dramatisch slechte weg (ooit verhard, maar de toplaag van het asfalt was volledig stukgereden, waardoor we over grote scherpe asfaltbrokken stuiterden) was de omgeving schitterend. Het laatste deel van de weg naar Kampot ging tussen karstgebergte door. Klimmen is er nog steeds niet bij (behalve vals plat). Tot nu toe gaan we om de bergen heen.

Morgen staat de koningsrit te wachten: Kampot - Sihanoukville over 100 tot 110 km (de verhalen verschillen) met zelfs een paar klimmetjes. Tevens zal het slechte asfalt (of het totaal ontbreken daarvan) ook weer terug kunnen komen. Morgen dus weer om 6:00 uit ons nestje, niet douchen, maar direct ontbijten, de fietsen opladen en de beenspieren laten werken.

Groeten en liefs,
Michiel en Marjolein

• 24 November 2007 - 11:18

Annemarie:

Wens jullie alvast veel sterkte met de Koningstrit.Als ik 30 jaar jonger was vierde ik vakantie op dezelfde manier zo kun een land het best leren kennen.Dag kanjers zet hem op.Groeten Annemarie en Walter

• 24 November 2007 - 13:32

Thijs En Nelleke:

Dag lieve KANJERS, wij zijn net bezig geweest om het fietsenrek na te kijken in de hoop dat jullie fietsen er volgende week oppassen. Geniet van de laatste koninginnerit en daarna van een weekje rust. Dikke kus Nelleke en Thijs

• 24 November 2007 - 14:44

Mama Truus:

Alvasr heel veel sterkte toegewenst voor de rit van morgen. Ik zal aan jullie denken.Groetjes en heel veel liefs.

• 25 November 2007 - 13:21

Pa En Thea:

Op het moment dat wij reageren op jullie verslag, zijn jullie al met de koningsrit bezig. Maar toch heel veel succes en sterke benen toegewenst. Is dit jullie laatste huzarenstuk tijdens deze vakantie of komt er nog meer. In ieder geval zijn wij apetrots op jullie.

Groetjes
    Pa en Thea

• 25 November 2007 - 14:06

Christine:

Ja, ja, ons een beetje lekker maken met verhalen over hoge temperaturen terwijl wij hier alweer voorruiten moeten krabben, de sneeuw valt en de eerste erwtensoep van het seizoen ook al weer verorberd is. Maar serieus, jullie reis klinkt erg avontuurlijk en ook er vermoeiend trouwens. Het vroege opstaan hadden wij ook maar wij konden ons dan tenminste in een vliegtuig, trein of bus weer bijkomen cq verder slapen, zou ik op de fiets niet proberen trouwens, dat verder slapen. Ben zeer benieuwd naar julle foto's. Veel plezier nog, geniet er nog even van. Tot over een (ruime) week. Groetjes Christine

• 25 November 2007 - 18:30

Simone:

Jeetje tijd vliegt, laatste deel van vakantie alweer. Ben benieuwd hoe de zware rit verlopen is, want die zullen jullie inmiddels wel achter de rug hebben. He Bikkels veel plezier en ik hoop ook nog een klein beetje rust aan het einde ;-)
    groetjes Simone, Hubert, J&J