De bergen in - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu De bergen in - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

De bergen in

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

08 November 2011 | Sri Lanka, Kandy

Hoihoi,

Leuk om te lezen, iedereen aan de koffie terwijl ik nog niet een fatsoenlijk bakkie heb kunnen vinden. Marjolein heeft het ook zwaar met de sterke Sri Lankaanse thee (zowat nog sterker dan de koffie). Wel natuurlijk hartelijk dank voor de reacties.

Inmiddels zijn in Kandy aanbeland. De tweede stad van Sri Lanka en op zo'n 550 meter hoogte in de heuvels van het centraal berggebied. Kandy is zo'n stad die op papier leuker is dan in de praktijk. In de praktijk komen we uit het 'achterland' en dan is zo'n stad als Kandy simpelweg te druk, te lawaaierig en te hectisch. Heeft dus niets met Kandy te maken, maar meer met onze reis tot op heden.

De afgelopen dagen veel gefietst en veel gezien. Een van de hoogtepunten was een jeepsafari door een natuurreservaat. Oog in oog stonden we met een kudde olifanten, kuddes waterbuffels, een aantal arenden en nog wat andere vogels. Echt supergaaf. We waren er aan het einde van de middag dus hadden we ok nog eens erg goed licht.
Dieren komen we ook onderweg veelvuldig tegen. Behalve hapgrage zwerfhonden (ik heb inmiddels een aantal keien in mijn stuurtas zitten om ons te verweren tegen die k%tbeesten) zien we regelmatig slangen de weg over kronkelen, apen oversteken, hagedissen en zelfs varanen. We fietsen eigenlijk continu door een soort wildpark.
Ook de roepie roepie vogel spotten we regelmatig. Vooral rond hotels en toeristische trekpleister. Vreemd dat we hem verder niet tegenkomen ;-)

Over het algemeen gaat het fietsen goed. Ik moet echter wel uitkijken met de temperatuur. Overdag is het zo'n 38 graden en we hebben zelfs al meer dan 40 graden geklokt. Na een uurtje in de volle zon fietsen moet er echt eventjes in de schaduw gepauzeerd worden. We drinken ons het ongans aan water en vullen de watervoorraad regelmatig aan. Die temperatuur is dus iets om rekening mee te houden.
Het weer werkt goed mee de laatste dagen. De regen is er wel, maar tot nu toe hebben we er redelijk geluk mee gehad. Als het regende was er wel een schuilplek in de buurt.. op een keer na. Toen waren we na 5 minuutjes ook echt doorweekt.

Het verkeer went van de ene kant en blijft irriteren aan de andere kant. Dat we iedere dag wel een 'oei' moment beleven is inmiddels wel gewend, maar die ranzige uitlaatgassen van voornamelijk de bussen is iets wat niet went. Soms is het bijna onmogelijk om adem te halen als zo'n ding voorbij komt geblazen. Veel lof beleven we aan de mensen langs de weg en ook in de auto's, bussen en tuktuks. Allemaal enthousiast. Soms komt er wel eens een motorrijder een praatje maken terwijl je net een heuvel aan het beklimmen bent. Uit beleefdheid moeten we dan wel antwoorden, maar liever....
De spreuk van deze dag die ik ben tegengekomen op een tuktuk was: Holy shrine mini-racing is fine. Geeft wel een indruk van het rijgedrag van dit heerschap.

Morgen duiken we het gebergte echt in. Eerst een kort dagje met een klim van 550 naar 700 meter, maar de daaropvolgende dag van 700 naar 2000 meter. Om eerlijk te zijn ben ik best wel nerveus voor de koninginnerit, want zo hoog zijn we nog nooit geweest op de fiets.

Nu op zoek naar een eettentje.

Holy shrine cycling is fine!
M&M

• 08 November 2011 - 12:23

Esther:

Oh wat heerlijk klinkt dit zeg. Volgens mij is dit dan wel het avontuurlijkste land in Azie of niet? Al die dieren ook. Geweldig! Hier is het echt herfst. We hebben lekker de open haard aan. Lekker knus. Nou lieverds geniet ervan en succes met de koninginnenrit! Maar hoe hoger hoe koeler, dat is dan weer een voordeel.

Toi, toi, toi!! Dikke zoen es en ej

• 08 November 2011 - 12:37

Arno:

Oef, 1300 hoogtemeters op de fiets! Dat doe ik jullie niet na! Maar denk maar zo, what goes up, must come down, en vanuit welingelichte bronnen heb ik vernomen dat bergaf fietsen erg leuk kan zijn! Eh... Als het niet eng is, dan... Maar goed, uitgaande van het positieve, is het iets om je op te verheugen! Veel succes en plezier! Groet, Arno

• 08 November 2011 - 13:05

Helga:

Hoi, hoi,

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken!! Klinkt erg indrukwekkend wat jullie allemaal zien, zeker als mijn zicht afgelopen week alleen maar dora tasjes zijn geweest...!
    Maar jeetje wat een temperatuurtje om te fietsen zeg, lijkt me best slopend. Knap hoor dat jullie dat zo volhouden! Wil jullie dan ook heel veel succes wensen met jullie klim!

Liefs Helg

• 08 November 2011 - 18:29

Christine:

Leuk om jullie verslagen weer te lezen. Maakt het bloed weer aan het kriebelen, reizen is gewoon leuk. Jullie zijn natuurlijk wel extra stoer, op de fiets. Ik blijf dat echt een prestatie vinden hoor! Geef mij maar de benenwagen. Veel succes met beklimming, als het te zwaar wordt ga je gewoon aan zo'n minivan hangen, kom je vanzelf boven. Geniet ervan, zo te horen is het weer een geweldige reis. Christine

• 08 November 2011 - 19:33

Richard:

Doet een motorrijder eens vriendelijk is het weer niet goed...
    Grappig al die slogans op de Tuktuk's. Misschien een idee voor een t-shirt. Hier D'chem gaat alles zo zijn gangetje. Bram is voor het eerst naar school. Hij wilde speciaal zijn isle of man t-shirt aan, dat doet een vader hart goed!

Ik zou zeggen verzamel al jullie moed voor de koninginnerit. Veel Plezier! Groetjes Tine en Richard.

• 08 November 2011 - 22:49

Thijs En Nelleke:

Wat een belevenissen!!! Wij moeten het hier doen met het zicht op Garfield en heel veel mussen, maar ik verheug me nu al op de foto's. Verder moet ik niet te veel stilstaan bij die "oei momenten ". Wij wensen jullie heel veel sterkte met die geweldige rit door de bergen, let op elkaar en ik zou bijna zeggen; opgeven is geen schande onder deze omstandigheden. Geniet ervan en wij kijken uit naar het volgende verhaal.

• 12 November 2011 - 10:55

Thijs En Nelleke:

Bedankt voor het smsje!!! Hebben jullie gevoeld dat ik er erg mee bezig was? Dikke kus en fijn dat jullie zo genieten. Tot zaterdag. En als ik soms wat boodschappen moet halen, laat het dan even weten. Liefs