Tempels en modder - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Tempels en modder - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Tempels en modder

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

03 November 2011 | Sri Lanka, Anuradhapura

Hoi allemaal,

Als eerste hartelijk dank voor jullie leuke reacties. We zitten nu op het noordelijkste puntje van onze reis: Anuradhapura. Een van de vroegere hoofdsteden van Sri Lanka (beter gezegd een van de koninkrijkjes waar Sri Lanka vroeger uit bestond). Een beetje moeilijk te plaatsen stad. Ons Guesthouse ligt in een prachtig groene buitenwijk met tropische begroeiing rondom, flierefluiters in de bomen en een soort van Toekan achtige vogels die diverse zaadjes naar binnenwerken. Allemaal heel idilisch totdat... je 2 minuutjes fietst en de hoofdstraat oprijdt. Uitlaatgassen, herrie, verkeerschaos. Een stad met twee gezichten dus. Dat verkeer is eigenlijk een van de grootste problemen die we hier tegenkomen. De verkeersregels zijn duidelijk: hoe groter hoe meer voorrang. De situatie op de weg is voor ons fietser af en toe om knetter van te worden. De claxon gebruikt men hier als waarschuwing (ik kom er aan) en in het geval van ons als groet (kijk nou, westerlingen op de fiets eventjes hallo toeteren). Aangezien claxons hier zo hard en lomp mogelijk moeten zijn is het dus dubbelpret. Overigens is de claxon niet de enige herrieveroorzaker. Ook het monteren van een sportuitlaat op de bussen en touringcars is hier gebruikelijk. Helaas geeft dit bijzonder veel herrie. Het verkeer is dus niet te harden.
Dat voor de kritische kant. Gelukkig maken we veel leuke dingen mee om het verkeergedoe doen te vergeten. Een van de dingen die we vaak zien zijn achterkanten van vrachtwagens, bussen en tuktuks (driewielertjes). Deze achterkanten zijn bescheven met teksten als:
- fully insured
- in Jesus I trust
- Get In, Shut Up, Sit down and hold tight
- Jesus is my guidance (Sri Lankaanse TomTom????)
Vooral die fully insured zet me aan het denken. Het zou een hoop poliskosten schelen als ze eens wat normaler zouden rijden...

Vandaag hebben we ons vermaakt in een tempelcomplex van voor de jaartelling. Veel stond niet meer overeind, maar we voelden ons allebij een beetje ontdekkingsreiziger.Wat we vandaag in ieder geval hebben ontdekt is dat de jungle na een fikse regenbui ontzettend benauwd is...

Jawel een fikse regenbui... en dat iedere dag tot nu toe. Soms is de regen heerlijk (afkoeling) soms is de regen lastig (regenjas + tropen = broeikas). Altijd geeft de regen modder, want de tropenklei (oranje derrie) laat weinig vocht door en bovenste laag wordt al snel een vieze drap. Onze benen zien er dus na het fietsen altijd bruin uit (na het douchen blijkt de bruinheid dus niet van de zon te komen). Onze eerste avond in Sri Lanka leverde een debiel zware onweersbui op. Gelukkig zaten we in het hotel, maar voor drie kwartier lang was het pure oorlog in de lucht. Wel een mooi schouwspel als je veilig op het balkonnetje zit.

We kwamen nog een Sri Lankaan tegen die drie maandjes Nederland gedaan had (very clean and organized!!). Hij was ondermeer in Deurne geweest. We waren verbaasd van zijn keuze voor Deurne, maar ik kan er wel een verklaring voor bedenken: de brabantse koffietafel. Volgens mij is die beste man Sri Lanka ontvlucht vanwege de waardeloze koffie (een erfenisje van de Britten) en zodoende in Deurne belandt. De koffie is voor mij echt een probleem, want hij is echt niet te drinken. Wakker worden is op die manier voor mij bijzonder lastig...

Morgen pakken we de fiets naar Dambulla. Zojuist heb ik geinformeerd naar de staat van de weg en die schijnt erg goed te zijn. Voor ons belangrijk, want op de weg hier naar toe kwamen we er achter dat van de 118 kilometer 60 km open lag vanwege werkzaamheden.Geluk bij een ongeluk: we zaten in een gehuurde minibus om tijd te sparen (we doen een vakantie van origineel vier weken in drie weken).

We hebben er zin in.

In Jesus we trust and always fully insured! M&M

• 03 November 2011 - 16:22

Arno:

"[..] flierefluiters in de bomen [..]" Ik zei het toch! Dat MOET de Roepie Roepie vogel zijn!!!

Heb je ook van die busjes waar 'Speed control' en 'Keep distance' op staat, en dan vol met deuken zitten en met kapotte achterlichten rondrijden zodat je denkt, "Jammer, net niet gelukt..."

60 van de 118km lag open van de werkzaamheden... Weten jullie zeker dat jullie niet gewoon op de A2 zitten?

Je kunt ook tijd besparen door je op de fiets vast te houden aan de bussen. Als mensen dan gaan klagen dat jullie niet echt gefietst hebben, moet je stug volhouden dat je hebt geholpen met duwen! Doen ze in de Tour ook altijd met de volgwagens...

Maar goed, ik wens jullie een goede sterke bak koffie toe, en een voorspoedige voortgang van deze rit. Groetjes uit Deurne! Euh ik bedoel Eindhoven...

• 03 November 2011 - 16:22

Kltg:

Wow....wel even wennen die drukte lijkt mij. Maar ook wel weer grappig wat je meemaakt allemaal. In Zambia hadden ze ook overal van die geweldige spreuken op staan. Zoals: put the bus clean, throw rubbish outside..... ha ha.....ook lekker voor het milieu. En heel vaak achterop de busjes keep on smiling...werd ik altijd wel vrolijk van!
    Maar in ieder geval fijn dat jullie weer op jezus vertrouwen, ben benieuwd waar en wat het jullie allemaal gaat brengen. Fiets ze .....

liefs van leoniek en mannen

• 03 November 2011 - 19:19

Thijs En Nelleke:

Hoi Lieve kinders!
    Vooral die laatste slogan moet je erin houden!! Wij hebben hier met z'n tweeen weer heerlijk zitten genieten van jullie verslag. En nu gaan wij een heerlijk bakje koffie drinken met een zelf gebakken koekje erbij. Kom daar maar eens om in Sri Lanka. Dikke kus en geniet met volle teugen.Pap en Mam

• 03 November 2011 - 19:20

Pa En Thea:

Hallo,
    Dank voor jullie reisverslag, dan weten we waar jullie zijn en wat je daar meemaakt.
    De verkeersregels zullen daar ook wel goed bedoeld zijn, maar deze te handhaven is natuurlijk het volgende verhaal.
    Hier is alles goed. Hoge temperatuur voor de tijd van het jaar, 18graden, en droog weer.
    We zijn druk met hout zagen en er komt veel kachelhout tevoorschijn.
    Vorige week zaterdag zijn we met z'n vijven bezig geweest en 's middags hadden we ruim 20 kuub hout kort en op de stapel.
    Groeten van ons en een fijne en veilge reis verder, tot meels.
    Pa en Thea

• 03 November 2011 - 21:34

Es & Ej:

Nou dat klinkt allemaal heerlijk en ook wel avontuurlijk. Geniet er maar lekker van saampjes! En pas maar op met al die gekke chauffeurs daar in de hectiek. De plaatsen komen bekend voor, maar het is ook weer zo'n 14 jaar geleden dat ik daar was. Morgen gaan wij lekker een weekendje naar Ghent! Ik heb er zo'n zin in! Lekker even eruit en lekker eten.

Hele dikke zoen, es en ej

• 04 November 2011 - 18:38

Annemarie C :

Hoi daar in het verre oosten,was weer genieten van jullie verslag.Zie het helemaal voor me van die oranje/bruine benen ,en na de douche gewoon weer hollands wit.Is het misschien iets om niet meer te douchen?Michiel dat van die koffie lijkt me ook heel erg ga dan nu ook maar snel een bakkie doen je weet maar nooit.Veel plezier nog,en take care.
    Annemarie en walter.

• 05 November 2011 - 22:54

Mama Truus:

Hoi. Alweer genoten van jullie reisverslag. Zielig voor je Michiel dat je geen lekkere koffie kunt krijgen. maar geef de moed niet op. Morgen kom ik een klein eindje jullie kant op, ik vertrek dan naar Cyprus. Ook Engelse invloeden dus misschien ook slechte koffie. Maar er zijn altijd alternatieven zoals een plaatselijk likeurtje.Liefs.

• 08 November 2011 - 10:30

Thijs En Nelleke:

Hallo fietsers!
    Ik wil jullie nog even melden dat de eerste schaatswedstrijd nl het NK afstanden, afgelopen weekend gereden is en dat Sven daar weer bij was. Hij heeft zowel op de 5 als op de 10 km. brons gehaald. De 1e medaille, op de 5 km, gaf hij weg. je snapt wel hoe hij baalde. de 2e heeft hij toch maar zelf gehouden. Het was weer heerlijk om naar te kijken. Liefs Pap en Mam