Hier aan de kust, de zweetse kust - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Hier aan de kust, de zweetse kust - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Hier aan de kust, de zweetse kust

Door: Michiel en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

15 November 2011 | Sri Lanka, Galle

Hoi allemaal,

Eindelijk een rustdag. Sinds de dag na aankomst hebben we geen dag van lanterfanten gehad. We zijn nu in Galle, de stad waar de VOC-sporen voor het oprapen liggen. Gisteren zijn we hier aangekomen na alweer een oververhitte fietsdag. De vorige post die ik plaatste kwam uit Tissa in het midden zuiden van Sri Lanka. Vanuit Tissa zijn we richting kust gefietst en vervolgens hebben we de kustlijn zoveel mogelijk aangehouden. Ofschoon er een vefrissend zeebriesje hing, bleef het ontzettend heet. We snappen dan ook niets van weeronline.nl, want die site geeft steevast 31 graden aan, terwijl het gewoon 's-middags minimaal 38 graden is.
De kustlijn was op tweede kerstdag 2004 het gebied waar de tsunami verwoestend heeft huisgehouden. We hebben er gedurende onze tocht weinig van gezien, maar opvallend was dat bepaalde dorpen erg leeg waren en bepaalde dorpen weer hartstikke nieuw. Wat ook opvalt is dat er weer driftig pal aan de kust wordt gebouwd, tegen de overheidsrichtlijnen in.... Momenteel zitten Marjolein en ik veilig voor iedere tsunami, want we hebben een guesthouse midden in het oude fort. Het nieuwe deel van Galle ligt achter het fort en is destijds weggevaagd. Het fort, gebouwd door de Hollanders, beschermde met haar dikke en hoge vestingsmuren alles wat binnen die muren stond.

De kustlijn hebben we aangegrepen om een overnachting in een strandhutje te nemen (de eerste overnachting na Tissa). Dit was echt supertof. Eerst moesten we een kilometer of twee - drie via achterweggetjes (onverhard natuurlijk) om vervolgens door een mangrovebos bij het strand te belanden. Aldaar het paradijs... Strandhutje, zee, zand, goed eten, goed drinken en natuurlijk een potje 4-op-een-rij (eindstand michiel vs. marjolein 10 tegen 5). Marjolein wilde eigenlijk een overnachtingsplek met een warme douche (dat was ook al enige tijd geleden), maar de idylle won het van de wens :-D

Vanuit het strandhutje op de fiets naar Galle. Alweer een lange dag (85 kilometer) en ook weer heet. Stilzwijgend begonnen we aan de tocht en eigenlijk waren we beiden stikchagerijnig. Uiteindelijk langs de weg gestopt en onze gevoelens eventjes uitgesproken. Allebei hadden we veel moeite met deze dag, want het zou de laatste lange fietsdag zijn. Hierna nog een paar rustdagen, twee transferdagen en een korte fietsdag (morgen naar Hikkaduwa). Dus... bijna einde vakantie. Het moment om eens lekker te mokken. Dat hebben we dan ook uitvoerig gedaan, niet tegen elkaar, maar er is verkeer genoeg om eens lekker tegen aan te zeiken. Vooral toen we werden afgesneden door een tankwagen die de bocht te krap nam. Doordat de zeewind na de lunch lekker in onze rug stond, konden we vervolgens de negatieve energie omzetten in snelheid. Met een vaartje van 26 km/u snelden we op Galle af. Dat hielp enorm. We zitten weer in een positieve flow, ook al omdat ik EINDELIJK GOEDE KOFFIE heb gevonden (Lavazza espresso), zurig, dik, sterk en welriekend.
By the way, Galle is ook supermooi. Kijk maar eens op Google.

Vandaag geen spreuk van de dag, maar gewoon:

Groetjes,
Michiel en Marjolein

p.s. EJ Google eens op Kalla Bongo in Hikkaduwa. Daar gaan we morgen relaxen :-D

• 15 November 2011 - 13:52

Arno:

Altijd al gezegd dat schelden helpt, itt wat de bond tegen het vloeken ons wil doen laten geloven. Ik heb laatst mijn grondzeil van de tent keihard uitgescholden omdat het telkens wegwaaide als ik de tent aan het opzetten was. Je wilt niet weten hoe heerlijk ik heb geslapen die avond...
    Maar goed, als ik het zo lees kan de vakantie nu gaan beginnen! Heerlijk! Geniet er van! Absoluut nog niet aan huis denken, want het is hier eh... "relatief" koud. Veel plebier!

• 15 November 2011 - 13:53

Arno:

Eh ja, niet dat de B bij de Z in de buurt zit op het toetsenbord, maar dat was dus echt een tikfout...

• 15 November 2011 - 13:58

Erik Jan:

Koffie!! Ik weet hoe je er naar kunt snakken ;)
    Heel goed dat jullie luisteren, ziet er heerlijk uit dat Kalla Bongo!
    enjoy!

• 15 November 2011 - 14:49

Simone:

Ik wilde nog een reactie achterlaten bij jullie vorige stukje, maar vandaag al weer nieuw leesvoer! Goed dat jullie eindelijk eens aan relaxen toe komen na al die ontberingen. Ik zou de hitte nog maar lekker koesteren want t is koud hier. Vanochtend al zo'n tien min bezig geweest om mijn auto ijsvrij te maken. Maar goed geniet nog maar heerlijk op deze idyllische plek

• 15 November 2011 - 15:34

Thijs En Nelleke:

Die koffie heb je natuurlijk aan de Hollanders te danken! Ik ga zo even op google kijken waar jullie nog even uitrusten. Jullie hebben het intussen wel verdiend om wat uit te rusten, want wij verbazen ons zeer dat jullie het zo, zonder rustdagen, uithouden. Maar je hebt het gebrek aan fiets kilometers ( door de slechte zomer ) intussen dik en dubbel ingehaald. Nog even en dan zullen we het lang zal ze leven zingen voor jou, Marjolein!! Wij wensen dat jou uitteraard ook toe, Michiel!! Liefs van ons.

• 16 November 2011 - 13:33

Annemarie C :

Hallo reizigers ,klein beetje van jullie warmte graag mee naar nl nemen.Hier waterkoud dat haat ik dus wat zon voor mij in jullie bagage mee terug.Kijk zo nog even op google om te zien wat ik mis.Lieve marjolein fijne verjaardag geniet nog van de laatste dagen.Vooral goede reis terug en tot ziens in nl.
    gr Walter en Annemarie.

• 16 November 2011 - 13:33

gr Walter en Annemarie.

• 16 November 2011 - 13:36

Annemarie C :

Hoi zie dat ik het 2 keer verzonden heb.Sorry maar nu kan ik nog even zeggen Michiel ook fijne dag samen met Marjolein.

Toi toi

• 17 November 2011 - 13:55

Helga:

Heb even gekeken waar jullie gingen relaxen, zag er echt super uit! Begint een beetje meer op mijn idee van vakantie te lijken,ha,ha! Jo, alvast een hele fijne verjaardag en nog een lekker dagje samen!
    Liefs Helg

• 17 November 2011 - 19:34

Pa En Thea:

Hoy,
    Dit zal wel ons laatste berichtje worden. Fijn dat het goed gaat in dat warme/hete land. De weersvoorspellingen zijn dus niet beter dan hier. Wij zouden in de regen zitten, maar het is gewoon droog en vriezen weer. Als jullie thuis komen zal het ongeveer 11 graden zijn, dus trek maar een warme jas aan.
    Vorige weekend heb ik drie dagen gejaagd op wilde zwijen, herten en reeen in de buurt van Trier. Niets geschoten, maar het was wel gezellig.
    As zaterdag gaan we weer massaal het hout in, maar we zullen het deze keer wel niet klaar krijgen.
    Wij wensen jullie een fijne thuisreis en tot bellens in NL.
    Hartelijke groeten,

Pa en Thea