Laurens ten Dam - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Laurens ten Dam - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Laurens ten Dam

Door: Michiel (Marjolein ligt op een oor)

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

12 September 2013 | Zuid-Afrika, George

Hoi allemaal,

Het tweede deel van onze vakantie zit er op. We zijn vandaag aangekomen in George. Hierna gaan we 4 dagen met de auto naar Addo Elephant Park; beestjes kijken. Ik ben heeeeel benieuwd of we de complete "big five" kunnen zien. Daarna verlaten we met de tandem het gebied waar we ons de afgelopen dagen hebben begeven: Overberg. Dat "Overberg" hebben ze wel echt letterlijk genomen, want het fietsen is ontzettend zwaar. Zo zwaar als hier hebben we het nog nooit meegemaakt. In totaal hebben we nu zo'n 520 km gefietst en als 20 km vlak waren dan was het veel. We gaan hier van heuvel naar heuvel, waardoor de ene afdaling eindigt met de volgende klim. Letterlijk sluiten klim - afdaling - klim naadloos op elkaar aan. Vanwege natuurkundige begrippen als zwaartekracht, rolweerstand, luchtweerstand en kinetische energie is de afdaling meestal niet toereikend om de aansluitende klim te halen. We trappen ons ongans, omdat de hellingen ook verrekte steil zijn. Als twee Laurens ten Dammen komen we onder de zweet, snot en kwijl de toppen wel op, charmant ziet het er al lang niet meer uit :-) Al met al zijn op een gemiddelde dag 60% van de tijd aan het klimmen, 30% van de tijd aan het "vals platten" en 10% aan het dalen. De afdalingen gaan wel lekker rap op een tandem. Ons record ligt op 75 km/u en daar merk je eigenlijk niets van. De tandem doet zijn werk uitstekend. Overigens, de zwaarte van de afgelopen dagen komt ook tot uiting in ons eetpatroon. Normaliter eten we twee keer in de week vlees, hier twee keer per dag!!! Uitkijken dat we deze vraatzucht niet mee naar Nederland nemen.

Nu genoeg negativiteit van me af geschreven . Gelukkig maken we ook veel mooie dingen mee en zien we veel. Als eerste de diertjes. We zien ontzettend veel beesten op, langs en boven de weg: roofvogels, marterachtigen, korhoenders, bavianen (enge onbetrouwbare k*tbeesten) en zelfs een grondwolf (soort wolf die leeft van termieten) hebben we gezien. Gisteren in Mosselbaai eindelijk walvissen gespot en ook zeehonden. En we zien natuurlijk ook veel vee. Met name runderen, schapen en struisvogels. Qua dieren was de geconfijte kers op de appelmoes uit blik een olifant die ergens stond te grazen. Ze zijn hier wat groter dan die in Sri Lanka....
Dan nu de mensen. Wat plezierig en vriendelijk zijn de mensen hier toch. Iedere dag maken we wel iets dat ons doet verbazen. Van de familie Jacobs in Riversdale die ons taxiet van en naar een restaurant, via agent Niki Alberts ( type bromsnor waar je geen gezeik mee wilt krijgen), tot en met een drietal die ons onderweg staande hield om een praatje te maken. Deze gasten waren bezig om een programma te maken over een autotocht die wordt gehouden in Zuid-Afrika en Mozambique en wij komen er waarschijnlijk ook in voor. Ze hebben wat foto's gemaakt, filmpje vanuit de auto geschoten, dus wie weet. Houdt in ieder geval de Zuid-Afrikaanse TV maar in de gaten.
Speciale vermelding verdient toch wel onze ontmoeting met Mitch. Een fotograaf die we tegenkwamen in Bonte Bok National Park. Hij was daar om te zoeken naar een onderwerp van zijn volgende opdracht, zag ons en de tandem en heeft een aantal platen geschoten. Opdracht gevonden: nationaal parken en de fietst. De foto's krijgen we als hij weer op kantoor is. Ergens n oktober (wat een baan)...

Al met al is deze vakantie een fysiek zware vakantie gebleken. De aankomende dagen in Addo maar eens goed de tijd voor onszelf nemen.

Groetjes en tot de volgende WiFi mogelijkheid,
M&M

• 12 September 2013 - 22:53

Simone:

He vakantie Bikkels,

Wat leuk jullie weer te lezen! Gave maar zware dagen, gelukkig iets meer rust in t vooruitzicht. Fijn dat de walvissen in ieder geval gespot zijn

• 12 September 2013 - 22:59

Christine:

Oh jongens toch, dat klinkt wel heel erg zwaar. Helden zijn jullie! Laat je de komende dagen maar eens lekker verwennen. Met als hoogtepunt natuurlijk de big five. Denk eraan hè, olifanten hebben altijd... . Maar fijn dat de mensen zo leuk reageren, jullie worden nog beroemd daar. Geniet er nog maar even van. Hier is inmiddels de herfst begonnen. Heel veel plezier nog, liefs Christine. PS: ben zo vrij geweest om een fotootje van jullie ensuite te maken, als voorbeeld. Hopelijk is dat oké ? En zo niet, what are you gonna do about it vanuit daar

• 12 September 2013 - 22:59

Erica Van Der Lugt:

Hallo vakantiegangers
    Super leuk om weer een verslagje van jullie te ontvangen.

@Marjolein, volgens mij was mijn beeldvorming vooraf toch niet zo heel ver gezocht :)

Veel plezier!

gr. Erica

• 13 September 2013 - 06:17

Erik Jan:

Klinkt allemaal super gaaf (en vermoeiend)
    Tof dat je al die beesten zo her en der ziet, wij hebben alleen iets gezien waarvan we geen flauw idee hebben wat het was (volgens Esther een soort eekhoorn, maar dan ter grootte van een hond), een luiaard (zei een guide), en een veel te grote spin in de badkamer.
    Wij gaan morgen dolfijnen kijken, veel plezier met de olifanten!

Ej

• 13 September 2013 - 08:30

Leoniek:

Wauw......klinkt als afzien met resultaat:-))
    Super al die beesten daar he!! wij willen ook zooooooo graag nog een keer terug met onze jongens. Giel wil namelijk later 'Giel in het wild ' worden ( net zoals Freek in het wild, een bioloog die overal ter wereld op zoek gaat naar gave dieren). En als je zoiets serieus wil aanpakken dan horen daar op zijn minst een paar gave wildparken bij!!
    Dus maak maar een paar supergave foto's voor hem!
    Ik denk dat jullie wel weer moeten afkicken hier in Nederland, ben je opeens geen bekendheid meer:-((
    Fijn om jullie verhalen te lezen!!

Liefs Leoniek

• 13 September 2013 - 09:07

Kym:

Hoi,

Ondanks al die zware bergetappes (rijden jullie al in de bolletjestrui??) klinkt het toch wel heel erg ok en ben ik ook jaloers. Have fun bij de beesten!!!!!

Groet,
    Kym

• 13 September 2013 - 09:58

Annemarie Cornelissen:

Hoi stoere mensjes

Wat een heerlijk verslag weer en zo beeldend vertelt ,zie het zo voor me en voel m'n billen bij het moment dat jullie weer een berg nemen !Jullie houden ons lang aan de ontbijt tafel walter gaat eerst alles opzoeken in google maps waar zijn ze precies street view geef ook veel informatie .Maar wij hebben de tijd en kunnen rustig blijven zoeken (geen baas die op ons wacht )Wij kunnen jullie alleen maar saai melden dat de herfst gearriveerd is en veel regen meebracht we waren dat niet echt meer gewend.Hoop dat jullie mooie dagen in het park hebben even weer bij tanken voordat je weer op de fiets gaat .Geniet ervan

Lieve groetjes van ons

Walter en Annemarie

• 13 September 2013 - 15:26

Pap En Mam:

Wij zijn weer op honk, de herfst erd toch te gortig, maar vanmorgen voor we vertrokken nog even jullie mail gelezen. Ik aan tafel en Pap in bed, en ik voorlezen, terwijl de regen weer op de caravan kletterde. Maar dat kan me allemaal niks schelen als ik jouw, michiel, geweldige verslag lees. Weer een compliment, je moet schrijver worden, dat heb ik al eerder gezegt!!!! Lieve kinderen, wij nemen wel 10 petten voor jullie af om de prestatie die jullie leveren. Maar dat dalen met 75km per uur vinden wij wel erg hard gaan. Verder is het genieten voor ons en hopenlijk ook voor jullie, ondanks die geweldige inspanningen. Nu een paar dagen rust in het prk en bijtanken voor de volgende rit. Wij zien weer uit naar het volgende verslag en gaan ook eens proberen te kijken op google maps. Hele dikke kus.

• 25 September 2013 - 12:51

Arno:

Ik ging ooit met m'n vader met een tandem fietsen op de Posbank (Veluwe), en daar kwam ik toen al met moeite omhoog (al was ik toen misschien 12 of zo). Dat kwam ook omdat het gevaarte zo verrekte zwaar was, en dat zonder bagage... Wat weegt dat nou tegenwoordig, zo'n tandem?