Gelukkig hebben we de foto's nog - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Gelukkig hebben we de foto's nog - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Gelukkig hebben we de foto's nog

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

27 September 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoi allemaal,

Dat was het dan weer. De spullen zijn ingepakt, de fiets is gewrapped (50 meter huishoudfolie beschermt de belangrijkste delen van de tandem) en we hebben online ingecheckt. Kortom: het zit er weer op.

Gisteren hebben we met de auto nog een tocht gemaakt om een aantal interessante plaatsen te bezoeken. Uiteindelijk bleek de rit mooier dan de plaatsen die we bezochten en hebben we prachtige voorbeelden gezien van de indrukwekkende natuur hier. In de bergen stuwde de sterke wind de wolken met een stevige snelheid tegen de bergwand aan waardoor het net een theepot met kokend water leek. Aan de andere zijde van de bergrug, in een vlakte, kon je bijna niet op de benen blijven staan vanwege de sterke wind. Water werd in vorm van wolken uit een meertje geblazen. Een en ander gepoogd op de foto vast te leggen, maar dat zal wel niet zo mooi overkomen als dat wij het gezien hebben.

Gisteravond nog uit wezen eten bij een restaurant dat werd gerund door een voormalige Holtenaar. Hij baalt enorm dat OAD over de kop is gegaan. Enerzijds omdat OAD in Holten zit en anderzijds omdat het hem weer klandizie scheelt. Hopelijk voor hem dat een overnamekandidaat zich meldt voor OAD.
Marjolein en ik hebben tijdens het eten teruggeblikt op deze vakantie. Het was een prachtige vakantie, maar het fietsen hier is ons zwaar gevallen. Vlakke wegen in Zuid-Afrika zijn net zo moeilijk te vinden als Italiaans restaurants waar geen Eros Ramazotti wordt gedraaid. Een klim hier en daar is geen probleem voor ons, maar het continue klimmen en dalen begon ons op te breken en ook behoorlijk de keel uit te hangen. Hier kan je wel voor trainen, maar dan moet je gewoon dagen lang letterlijk de Cauberg op en af rijden. Van te voren hadden we in ieder geval niet kunnen weten dat het zo zwaar zou zijn.
De grootte van het land maakt dat hier alles is ingericht voor auto's. Hierdoor is het toegestaan om met 100 km/u op een smal weggetje te knallen waar geen vluchtstrook is. Ik vond dat erg belastend bij het fietsen. Met name vrachtwagens houden te weinig afstand. Hier moet de Zuid-Afrikaanse overheid echt iets aan doen, want het is niet voor niets dat zoveel mensen in het verkeer omkomen.
Qua natuurschoon, mensen en dieren is Zuid-Afrika helemaal super. Veel afwisseling in natuur, de bergruggen zorgen voor mikroklimaten en hele typische landschappen. We hebben alleen maar aardige mensen gesproken. Zelfs de frauderende agentjes bij Addo bleven vriendelijk.
De fiets en met name de tandem geeft een extra dimensie aan het fietsen hier. We fietsen nu altijd samen, wat prettiger is dan op twee solofietsen met 20 meter afstand er tussen. Zuid-Afrikanen zijn er geinteresseerd in de tandem en de techniek van dat ding, maar.... Zuid-Afrika is groot (30 keer groter dan Nederland) en dat is een nadeel voor de fiets. We hebben nu de West Kaap goed kunnen zien, maar zonder auto hadden te weinig tijd gehad.
En de veiligheid???? Voor we hier heen gingen was meestal de eerste vraag die we gesteld kregen "is Zuid-Afrika wel veilig". Nog steeds moeilijk te beoordelen voor ons. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Wel zien we hier dat nagenoeg ieder huis is gefortificeerd met scheermesprikkeldraad, tralies en is beveiligd door een particuliere beveiligingsdienst (armed response). Er worden ook veel overvallen en moorden gepleegd. Verhoudingsgewijs veel meer dan in Nederland. De West Kaap is een van de veiligste gebieden in Zuid-Afrika dus een goede plaats om veilig kennis te maken van Zuid-Afrika. Ik denk wel dat voor de West Kaap geldt dat als je je normaal gedraagt en niet te koop loopt met dure spullen het risico op een overval niet veel groter is dan in bijvoorbeeld Cambodja of Sri Lanka.

Volgend jaar weer Zuid-Afrika? Wellicht Botswana of Namibie. Geen idee nog, maar zuidelijk Afrika maakt een grote kans en dan hoogstwaarschijnlijk per auto i.v.m. de enorme afstanden die er dan afgelegd moeten worden (in Namibie zit er regelmatig tussen twee dorpen niets voor 250 km). Volgende week maar beginnen met plannen (en sparen) ;-)

Groeten,
M&M

• 27 September 2013 - 15:21

Pap En Mam:

Fijn dit laatste bericht, een prachtige laatste week gehad dunkt ons. Inderdaad, er zijn grenzen aan de sportiviteit en ben je op de auto aangewezen. Lijkt ons helemaal geen probleem! Hoor zojuist van mam dat Michiel sms't dat jullie onderweg naar het vliegveld zijn. Dus goeie reis alvast.
    P&M