Waar zijn die walvissen? - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Waar zijn die walvissen? - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Waar zijn die walvissen?

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

06 September 2013 | Zuid-Afrika, Hermanus

Hoi allemaal,

Waarbenjij.nu had er weining zin in de laatste keer dat we iets posten dus moeten we nu twee posts in een plaatsen. Volgende vakantie maar eens kijken naar een vervanger van waarbenjij.nu, want soepeltjes werkt het allemaal niet meer.

Genoeg gezeken nu weer terug waar het voor wat ons betreft om draait: Zuid-Afrika.

Sinds de laatste post weer veel gedaan, gezien en ondernomen. Vanaf Kaapstad zijn we in twee dagen naar Hermanus gefietst. We zitten deze avond in een gezellig guesthouse in Hermanus (op dit moment zitten er achter me een paar oude van dagen te trutten met de juiste hoeveelheid suiker in de thee). Hermanus staat bekend om de walvissen die er vanaf de kust te zien zijn. Helaas na twee dagen kustfietsen nog geen walvis te zien (wel Dassies). De afgelopen nacht hebben we gekampeerd pal aan de zee en daar zouden haaien te zien zijn. Mogelijk hebben we die gezien, maar het konden net zo goed aalscholvers geweest zijn. In de golven is het lastig aalscholvers van haaien te onderscheiden.
De laatste twee dagen dus gefiets. Het fietsen gaat hier erg goed. De verkeersregels zijn redelijk te volgen, mensen houden rekening met ons en ze rijden niet al te idioot. GEvaarlijk zijn wel de minibusjes. Taxi's die volgens een voor ons volstrekt onduidelijk systeem bepaalde gebieden bestrijken. De bestuurders van die dingen kijken nergens naar...
Vandaag hadden we wel veel klimwerk. Een aantal hellingen gingen tot 7% en de complete route was glooiend. Morgen wordt nog erger :-(
De tandem roept veel reacties op. Veel zwaaiende mensen bijvoorbeeld en zelfs mensen die foto's van ons maken. We staan dus ook op Facebook.
Om in Hermanus te geraken moesten we eerst Kaapstad uitfietsen. Dan pas merk je hoe groot een stad met 3 miljoen inwoners is. Ik had een eenvoudig te volgen route uitgezocht, waardoor we in een beweging goed reden. AL met al drie uur gefietst door Kaapstad. Voor de liefhebbers: kijk maar eens met Streetview op Voortrekkers Road in Kaapstad.

In Kaapstad hebben we onze tijd gebruikt met bezoeken van de standaard attracties, drinken van wijn en eten van oesters :-) We hebben voor een dag een blitse auto gehuurd (Chevrolet Spark) om de Kaap te ronden. Prachtig natuurgebied. We zijn op CApe Point geweest en Kaap de Goede Hoop en daarnaast nog in een paar nabij gelegen dorpjes. Allemaal erg mooi. De Kaap lijkt wel een klimaatgenerator. Je ziet de golven beuken op het land, daardoor ontstaat er een mist die tegen de bergen aantrekt en boven de bergen ontstaan de wolken. Dit fenomeen zie je overigens langs de gehele kust. Allemaal erg indrukwekkend.
Verder hebben we natuurlijk ook de Tafelberg gedaan. Een beetje wandelen, fynbos bekijken, verwonderen over de ruigheid van de natuur en.... abseilen. Marjolein knoopte zich vast aan een touwtje en is 112 meter naar beneden geabseild. Ik bleef boven, omdat ik natuurlijk de foto's moest maken (en er niet aan denk om te gaan abseilen). Drie kwartietjes later was MArjolein weer boven (heelhuids) en vol adrenaline. Ze vond het prachtig. Daarna kon ze afkoelen op de heuvels van Bo Kaap, een wijk waar ik graag heen wilde omdat deze zo fotogeniek is. Nadeel van Bo Kaap is dat deze wijk op nogal steile hellingen is gebouwd.

Morgen naar Riviersonderend. Gaan we wat meer het binnenland in. Ben benieuwd.

Nog even wat regels van mij. Het abseilen was echt een geweldige kick. Krijn, het is vast ook iets voor jou! 112 meter naar beneden en als ik opzij keek zag ik alleen maar rotswand en in de verte de zee. Ik heb de rest van de dag lopen stuiteren van de adrenaline :)
En NIek, ik neem zeker een zakje Afrikaanse lucht voor je mee. Tot nu toe bevalt het ons heel goed hier. De mensen zijn direct maar hebben wel humor. Het is dus vooral veel lachen.

Erica, om je gerust te stellen, ik heb mijn kapmes nog niet nodig gehad. Dus zet het beeld van doctor Livingstone maar uit je hoofd. Ze vinden onze tandem wel heel leuk zoals je boven al hebt kunnen lezen.
Er zijn al verschillende foto's van ons gemaakt, dus misschien duiken we nog wel op op facebook.

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties!

Groetjes,
M&M

• 07 September 2013 - 09:27

Leoniek:

Fijn om te horen dat het jullie goed vergaat!
    Herkenbaar dat jullie veel lachen met de mensen daar, en zeker ze zijn heel direct! zo'n verschil met azie. Maar ik denk dat ook de engelse taal ervoor zorgt dat je best veel contact met mensen kunt hebben. en zo'n gave tandem werkt zeker ook mee:-)
    Dat abseilen klinkt ook super gaaf, zou ik ook wel willen doen!
    mijn hoogste abseil was vanaf het universiteitsgebouw in Tilburg, ook reuze spannend, maar toch net een iets ander uitzicht dan bij jullie.
    Ben wel blij te lezen dat jullie ( lees Michiel) het leuk vinden daar. van Marjolein wist ik het wel, die is altijd in voor iets nieuws, maar michiel moet altijd zoooooo lang aan iets nieuws wennen. Goed dat je je door Marjolein hebt laten overhalen om eens naar een ander continent te gaan!
    SUPER dat jullie voor mij een snufje lucht meebrengen;-)

Liefs Leoniek.
    Ps. Ook al lekker gebraaid??

• 07 September 2013 - 10:14

Christine En Erik:

Hi guys, leuk om te horen dat jullie al weer volop aan de avonturen bezig zijn. Klinkt allemaal erg goed. Misschien kunnen jullie met je verslagen zelfs Erik nog eens over streep te trekken om naar Zuid-Afrika te gaan. Heerlijk om jullie reisverslagen te lezen terwijl je zelf achter de computer zit, kun je toch weer even wegdromen en meereizen. Ben benieuwd wat jullie nog aan wildlife tegen gaan komen. Denk eraan, olifanten hebben ALTIJD voorrang. Veel plezier nog. Chris en Erik

• 07 September 2013 - 10:55

Annemarie Cornelissen:

Hoi wereldreizigers
    Heerlijk dit allemaal weer te lezen .Wij kennen dat allemaal alleen uit films enz .Dat abseilen brr ben blij dat ik dat niet hoef.Lijkt me geweldig daar rond te fietsen gaat langzamer en zie je dus veel meer .Blijf genieten doen wij hier mee en doe voorzichtig.

Lieve groetjes van ons
    Walter en Annemarie

• 07 September 2013 - 10:59

Pap En Mam:

Geweldig weer te lezen van jullie belevenissen.dat abseilen doen we jullie niet na, brrr, maar het zal een hele belevenis geweest zijn.Leuk die kontakten met de bevolking. Wij zijn naar Luik geweest, waarschijnlijk ergens anders gelopen dan jullie, want we vonden er niks an, maar toch wel op een gezellig terras gezeten. Hier was het afgelopen week schitterend weer, dus dat is mooi meegenomen. Nog 7 dagen voor ons. Nog veel reisplezier verder. P en M.

• 07 September 2013 - 14:52

Helga:

Ik hoor het al... zelfs 4 weken zullen weer tekort zijn!! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ook weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal weer beleven. En ook knap wat jullie zo allemaal klimmen met de tandem! Pff, ik had al moeite om in Vaals een beetje rond te fietsen... En wat stoer van je zeg, dat abseilen! Veel plezier nog! Groetjes Helga

• 07 September 2013 - 16:48

Kitty En Jacques:

112 meter!! Dat is iets voor Jacques. Die heeft al hoogtevrees als ie op een A-4tje staat.
    Let trouwens even op de cijfers: 1 1 2. Toeval of......

Wees voorzichtig en geniet.

Kitty en Jacques

• 07 September 2013 - 19:39

Pa En Thea:

Hoi,
    Fijn om weer wat van jullie te lezen.
    Michiel, dat gedoe op hoogte zit wel in de familie, vraag maar aan Richard. Je had een excuus om foto's te maken.
    Marjolein, ga je ook nog tussen de haaien zwemmen?
    De herfst is hier aan het beginnen, hoe is het weer daar?
    Hier is verder alles goed, dus tot de volgende keer.

Groeten van ons.

• 07 September 2013 - 19:43

Esther:

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen vanuit Panama. Die walvissen zitten volgens mij meer in de buurt van Port Elizabeth. Hopelijk zien jullie ze nog. Abseilen super gaaf en stoer. Hebben jullie al aan de braai gezeten? Dikke zoen van ons en geniet lekker! Es en ej

• 08 September 2013 - 08:04

Erica:

Hallo vakantiegangers!

Wederom bedankt voor jullie levendige verslag. Marjolein, respect voor je 112tje! Eerlijk gezegd zou ik ook mooi boven blijven staan om foto's te nemen van het adembenemende uitzicht :)

Om jullie even een indicatie te geven van wat jullie hier hebben achtergelaten. Het stort hier nu van de regen en de herfst lijkt in aantocht! Wat zeg ik, begonnen :(

Dus geniet met volle teugen en ga toch maar de strijd aan met waarbenjij.nu, want ik lees het graag!

Groetjes Erica

• 08 September 2013 - 14:04

Tine En Roos:

Hoi Michiel en Marjolein,
    Wat gaaf om jullie eerste avonturen te lezen! Klinkt erg goed!
    Geniet ervan!
    Groetjes Tine

hoe gaat het bij jullie? hebben jullie al een leeuw gezien????
    groetjes roos

• 25 September 2013 - 12:44

Arno:

Volgens mij kunnen aalscholvers vliegen en die komen dan boven het water uit, en haaien niet, maar het kan best zijn dat ik me vergis. Ik heb nog nooit haaien gezien, alleen in Emmen.