De avonturier, de corrupten en de smokkelaars - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu De avonturier, de corrupten en de smokkelaars - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

De avonturier, de corrupten en de smokkelaars

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

16 September 2013 | Zuid-Afrika, Addo

Hoi allemaal,

We zitten weer in George, in de French Lodge. Een prachtige overnachtingsplek. De eigenaar, Noël, is een Fransman die al heel wat van de aardbol heeft gezien. Eerst heeft hij een tent in Madagascar gehad voor 10 jaar en nu zit hij alweer 10 jaar hier. Voor hij in Afrika belandde was hij vlieginstructeur. Na een paar maandjes vliegles in Namibië gegeven te hebben, is hij blijven hangen als het ware. Noël is helemaal weg van onze fiets. Hij heeft zelf zuidelijk Afrika op de motor bereisd. Voor de liefhebbers: eerst op een KTM en nu op een Transalp.
@Richard: als je zijn foto's ziet, ga je kwijlen. Ontzettend gave tochten maakt die man.
Noël is dus de avonturier uit de titel en tevens ook het bruggetje naar de smokkelaars. Overigens, grappig als je tussen "smokkel" en "aars" een spatie zet. Dan lijkt het net iets bolletjesslikachtigs... Maar goed, we waren van plan om morgen de Montagu pas te fietsen. Als ik het goed heb, de oudste nog bestaande weg van Zuid-Afrika. Deze pas is onverhard, maar zag er op de internetfilmpjes goed te doen uit (op YouTube staan mooie impressies). Noël raadde ons af daar te gaan fietsen om verschillende redenen, zoals erg smalle weg, veel last van afwateringsgeulen in de weg. De weg achter de pas is wel weer goed te doen en erg mooi. Noël heeft ons aangeboden om ons naar de top van de pas te brengen met zijn bakkie (zo noemen ze hier een pick-up truck). Daar zijn ze dan; de smokkelaars: wij dus :-)

Tussen het vorige bericht en deze zijn we in Addo Elephant Parc geweest. Zo'n 5 uur rijden vanaf George. Auto gehuurd (Toyota Corrola), meteen weer ingeruild voor een andere Corrola vanwege een platte accu (Avis dame met het schaamrood op de kaken) en toen de weg op. Op zo'n 20 km van Addo een politiecontrole. ...en nu voel je de corrupten aankomen.... Volgens de agenten was mijn rijbewijs niet goed. Dit had niets te maken met mijn pasfoto, maar het was geen internationaal rijbewijs. Nu zijn wij niet van gisteren en hadden we in Nederland uitgezocht of we voor Zuid-Afrika een internationaal rijbewijs nodig hebben. Agent zat dus verkeerd en wij hadden gelijk. Alleen dacht de agent precies het omgekeerde (andere kant van de evenaar of zo????). Het kwam er op neer dat we op de Nederlandse ambassade ( in Pretoria?) een internationaal rijbewijs moesten halen anders kregen we een boete van 3000 Rand (+/- 300€). Na een half uur soebatten kreeg Marjolein het voor elkaar dat we zonder betaling mochten doorrijden. Petje af, want ik hield na 10 minuten wijselijk mijn mond. Ik was inmiddels intern al ontploft.....
Ik weet ook niet waarom de agent plots van gedachte veranderde maar opeens zei hij dat hij een oogje wilde dicht knijpen voor ons en dat we door mochten rijden. Het kostten ons erg veel moeite om niet meteen plank gas te geven, maar met het keurige vaartje van 60km p/u zijn we weg gekacheld.

Addo dus. Kamperen met in de verte het gehuil van jakhalzen en dichtbij het gekwetter van vele vogels (tent compleet ondergescheten...); middenin de natuur dus. Twee keer zijn we zelf het park ingereden en een keer hebben we een georganiseerde game drive gemaakt. We waren een beetje bang voor een Beekse Bergen beleving, maar niets was minder waar. Wat een ongelofelijk gave dagen waren dat. Zo veel gezien en meegemaakt..... Het is eenvoudiger om te zeggen wat we niet hebben gezien: leeuwen (6 leven er in Addo dus je moet heel veel geluk hebben), luipaard (nachtdier en schuw) en de neushoorn (had een snipperdag of zo). Wel veel zebra's, kudus, wrattenzwijnen, schildpadden, jakhalzen (gave beesten vind ik) en ... Olifanten. Heeeel veeeel olifanten. Soms veraf, soms dichtbij en een paar keer pal naast ons. Een keertje kruisten we de weg met het hoofd van familie (een gigantische olifant) Ze stond naast onze auto op minder dan een meter. Indrukwekkend en eng tegelijk. Een tik met slagtand of slurf en we waren blij geweest dat we het eigen risico van huurauto hadden afgekocht. Met de georganiseerde game-drive kwamen we midden in een kudde olifanten terecht. Gelukkig heeft Addo nog geen last van stropers, waardoor de dieren rustig op mensen reageren. Zolang jezelf stil zit doen de olifanten ook niets.
Indrukwekkend was ook een schouwspel bij een drinkplaats. We waren vanuit de auto aan het kijken naar een kudde olifanten die hun dorst aan het lessen was toen opeens een klein fantje de poel in gleed. Het beestje kon er niet op eigen kracht uitkomen waardoor er stress / lichte paniek ontstond in de kudde. Hoe raar het ook mag klinken, ook wij voelden en hoorden die paniek. En we zijn nou niet van die olifantenfluisteraars. Nu een tijdje pielen met diverse surfen is babyfant weer op het droge gekomen en weer een ervaring rijker. Wij ook. Giel, als jij later "Giel in het wild" wordt dan willen wij met jou op safari!

Groetjes,
M&M

P.s. We hebben een aantal filmpjes geschoten en proberen deze up te loaden. Jullie zien vanzelf wel of dit is gelukt ;-)

• 16 September 2013 - 20:57

Nelleke En Thijs:

Wat een geweldig verhaal weer, we zitten hier helemaal mee te leven. Goed zo Marjolein dat je die agent af kon schudden, waarschijnlijk zo corrupt als wat. Als juliie accoord waren gegaan had je misschien die 3000 Rand aan hem moeten betalen!
    Fijn dat Noel jullie in z'n bakkie naar de top heeft gebracht. Vinden het niet erg dat jullie smiokkelaars zijn!
    Moet je ook een keer gedaan hebben. Zielig van dat babyfantje, op You Tube hebben we een keer een filmpje van zo'n situatie gezien, maar de kudde laat zo'n beest dan niet in de steek en prutst net zo lang tot ze 'm eruit hebben. Toch jammer wat jullie niet gezien hebben, maar misschien maakten die gigantische olifanten veel goed? Whatever, dikke kus van ons en ga nog maar veel avonturen beleven. Hopelijk is de verdere route wat minder heuvelachtig.
    Groetjes van Pap en Mam.

• 16 September 2013 - 20:59

Annemarie Cornelissen :

Dag lieve mensen

Weer genoten van jullie avonturen .Had een mooie lange reactie terug maar ben hem kwijt toen ik op reactie plaatsen drukte !!!! Dus nu een klein berichtje hopelijk lukt het nu wel .Geniet nog van dat bijzondere land .

Lieve groetjes
    Walter en Annemarie

• 16 September 2013 - 22:46

Simone:

Nou dat verkeerd plaatsen v een reactie zit blijkbaar in de familie hihi. Mijn reactie op jullie vorige bericht stond er maar half op. Maar ja uiteindelijk kwam het allemaal op hetzelfde neer als alle andere reacties. Fijn dat jullie nog steeds zo genieten. Krijg ook weer zin in zo'n gamedrive, tijdje geleden al weer. Wat heerlijk dat er naast corrupte agenten nog mensen bestaan die met jullie meedenken, handig zo'n lift. Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen, dus snel weer een wifipunt opzoeken he ;-)).

Liefs van ons allen x

• 17 September 2013 - 23:05

Richard :

Mooi avontuur, mensen! Volgende keer de Avis sticker er af krabben, dan heeft de auto een minder toeristische uitstraling. Overigens volgens Top Gear is deze auto ook prima offroad te gebruiken, dus ik zeg gaan!!

@Michiel, ik heb net Long Way Down gezien. Zucht!! Maar ik ga het volgende week helemaal goed maken....
    Kamperen in Normandië, met de motor. Ik ben benieuwd wat er van de nazomer over blijft. Ik heb visioenen van storm en regen. We zien wel.

• 19 September 2013 - 15:59

Erica Van Der Lugt:

IK WIL OOK!
    Nog heel veel plezier!

• 20 September 2013 - 01:27

Es:

Kanjers!!!

Wat geweldig jullie avonturen. Ook herkenbaar met name Addo. Wat een kuddes olifanten daar. Ik voel helemaal mee met het kleine fantje. Je wordt meegezogen met al dat wildlife! Stoer dat jullie ook zelf het park zijn ingereden. Mij niet gezien hahaha. Hebben jullie de mooie rode gloed al gezien van het ondergaan van de zon? Nergens zo mooi als in Africa! Geniet van Stellenbosch en de wijn daar! Hele dikke zoen es en ej xxxx