Hugenoten en volstruisen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu Hugenoten en volstruisen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van MichielenMarjolein - WaarBenJij.nu

Hugenoten en volstruisen

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg MichielenMarjolein

25 September 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoi allemaal,

Het laatste deel van onze vakantie is aangebroken (snif, snif): Stellenbosch. Zondag zijn we hier aangekomen. Een aantal dagen eerder dan gepland. Dit kwam niet doordat we opeens verschrikkelijk hard zijn gaan fietsen, maar doordat Marjolein een vervelende verkoudheid had opgelopen waardoor we ons schema moesten aanpassen. Door die verkoudheid kreeg Marjolein te weinig lucht om de heuvels over te komen en hebben we de laatste 200km per auto moeten doen. We moesten een aantal bergpassen van 700 tot 800 meter over (kilometers klimmen dus) en in combinatie met de sterke tegenwind leek het ons niet verantwoord om verder te fietsen.

De laatste fietsdagen gingen door de kleine Karoo. Een schitterend ruig en desolaat gebied dat zo uit een Western film zou kunnen komen: bijna geen bomen, laag struikgewas, om de 50 kilometer een dorpje en geen voorzieningen onderweg. De eerste dag ging vanaf George naar Oudtshoorn. Grotendeels onverhard waardoor er bijna geen verkeer was. De weinige auto's lieten enorme stofwolken achter waardoor we als twee zandmannetjes in Oudtshoorn aankwamen. Wel een hele gave tocht!. Oudtshoorn is het epicentrum van de struisvogelhouderij en deze beesten hebben we dan ook bij bosjes gezien. Niet een die zijn kop in het zand stak overigens. Struisvogel op zijn Afrikaans is Volstruis. Het is een grappige taal voor ons Nederlanders. Zo is een skilpaai een.... (Vul zelf maar in) en is de dubbele ontkenning daadwerkelijk een ontkenning (kan nie fietsen). Na Oudtshoorn was Calitzdorp aan de beurt. Ook hier weer een epicentrum, namelijk die van de port. Zuid-Afrikaanse port is goed, maar kan toch niet helemaal tippen aan die van Portugal. De smaak gaat meer in de richting van wijn. Ook gebruiken ze hier andere druiven (de te gebruiken druivensoorten zijn in Portugal bij wet vastgelegd en hier niet), wat je merkt in de smaak. De volgende dag was Ladismith aan de beurt. Via een bergpas met een enorm lange op-en-af klim (we waren kapot aan het einde van de dag) dit dorpje bereikt. En je raadt het al: ook hier weer een epicentrum, dit keer van de gedroogde vruchten (abrikozen, perziken, pruimen). Doordat er zo weinig dorpen zijn, concentreert zich alles in de weinige dorpen voorhanden. Er zijn twee "Ladismithen" in Zuid-Afrika. Eentje met een " i" in ladi en de andere met een "y" in lady. Zo kan je ze makkelijk uit elkaar houden. Ook ligt er een hemelsbreed verschil van zo'n 600km tussen die twee en is de ene 20 keer groter dan de andere. Weten jullie ook meteen in welke Ladi/ysmith we niet zijn geweest ;-)
Marjolein voelde zich op deze dag al niet super en had een hard hoofd in de volgende dag. Maar goed, toch de volgende ochtend vol goede moed de tandem bestegen en in de kou ( het had gesneeuwd in de bergen om ons een heen en in het lager gelegen gebied was het maar 8 graden) en sterke tegenwind de pedalen rondgedraaid richting Barrydale. Na 25km was het welletjes voor Marjolein en hield ze een bakkie aan. Fiets ingeladen en Mark ( de bakkiechauffeur) bracht ons naar Robertson. Ik ben er nog niet achter waar Robertson het epicentrum van is, want er was weinig te beleven behalve een heel geinig lunchtentje en vooral veel stilte... Vanuit Robertson hebben we ons laten brengen naar Stellenbosch (epicentrum van wijn, toerisme en bergen) en daar tik ik nu dit berichtje.
Voor de laatste dagen hebben we weer een auto gehuurd (dat kost hier geen drol, €40 per dag all in voor een Ford Fiesta). Eergisteren naar Franschhoek gegaan. Historisch een heel interessant dorpje, omdat in de 17e eeuw de Hugenoten zich daar vestigde. Na vervolging door Lodewijk de 14e vluchtten een aantal (200.000) geloof ik, naar Nederland. Een klein aantal (700) van de vluchtelingen maakten de overtocht naar de Kaap en vestigde zich in de omgeving van Franschhoek. Hier hielden ze zich onder meer bezig met veeteelt, landbouw en..... Verbetering van de wijnbouw. Zie hier het resultaat van de nijvere inzet van 700 man: Zuid-Afrika is uitgegroeid tot een wijnproducent van formaat. Je kan dus zeggen dat de moordpartijen tussen de diverse geloofsstromingen ook goede dingen teweeg hebben gebracht ;-)
Grappig detail is dat de eerste wijn die hier werd geproduceerd ( door Riebeeck zelf) dermate slecht was dat schepen die na maanden van reizen onder de slechtste omstandigheden aanmeerden in de Kaap, weigerden om wijn in te slaan.
Gisteren hebben we de Kaap opnieuw bezocht. Wat een geweldig gebied is dat toch. @Christien en Erik: ook echt iets voor jullie. Je kan er ook meerdaagse wandeltochten maken.
Deze keer hebben een wandeltocht naar een scheepswrak gemaakt. Onderweg kwamen een ruggenwervel van een walvis tegen (die beesten hebben ook niet het eeuwige leven) en nog een rottende zeehond (ook geen eeuwig leven beschoren). Op de weg terug naar Stellenbosch hebben we walvissen van heel dicht bij mogen zien. Ze zwommen een metertje of 10 uit de kust. Super indrukwekkend! Mijn camera en de iPad moesten afkoelen van de overuren die ze draaiden.

Zometeen eventjes wat kleren kopen voor in het vliegtuig, want alles wat we hebben is vies en stinkt naar zweet en stof.

Groetjes,
M&M

• 25 September 2013 - 13:32

Annemarie Cornelissen:

Wat fijn weer wat te lezen .Lieve mensjes jullie maken een prachtige reis !! Jammer dat het einde in zicht is ,hoop dat je je weer wat beter voelt Marjolein ?is ook prettiger met vliegen.Van die Hugenoten wist ik wat af nu alleen nog gaan zoeken waar al die plaatsen liggen .Het was volgens mij een fantastische reis ! Wij wensen jullie een goede terugreis en behouden thuiskomst .

Lieve groetjes van ons
    Walter en Annemarie

• 25 September 2013 - 13:39

Thijs En Nelleke:

Wat heerlijk weer wat van jullie te horen! Wat jammer dat Marjolein verkouden werd, maar jullie hoeven je niet als smokkelaars te zien, want wij vinden jullie keien!!!!
    Michiel, weer erg genoten van jouw verhaal en vooral van de achtergrondinformatie die we er bij krijgen! Super. Ik heb het nu een keer gelezen en ben er nog niet uit wat skilpaai betekend, ik ga er dus over nadenken. We hebben maandag EJ en Es opgehaald en vinden het jammer dat dat deze keer bij jullie niet kan, dus geniet van de laatste vakantiedagen en vast een goede terugreis gewenst. Dikke kus van ons Pap en Mam

• 25 September 2013 - 13:41

Leoniek:

altijd leuk weer een reisverslag van jullie!!
    toevallig nog leuke unoxmutsen langs zien komen met 'koud he' erop?? Kwamen wij in Zambia regelmatig tegen. vervelend dat jullie niet de hele route hebben kunnen fietsen maar volgens mij was het alternatief ook super!!
    Wij zijn door jullie enthousiasme in ieder geval ook weer serieus aan het denken over een fietsreis in Afrika. we horen graag jullie tips als jullie weer thuis zijn!
    Voor nu.....pak nog effe een zakdoekje en geniet nog even heeeeeeeel erg!
    XXX van ons

• 25 September 2013 - 13:56

Erica Van Der Lugt:

Fijne terugreis en geniet nog even van de laatste dagen vrij!

• 25 September 2013 - 20:10

Simone:

Fantastisch verslag weer, heel leerzaam en leuk om te lezen

• 25 September 2013 - 21:12

Truus De Graaf:

Wat jammer dat jullie door de verkoudheid van Marjolein (gaat het alweer wat beter) jullie oorspronkelijke programma niet konden afwerken. Maar zo te lezen hebben jullie goede alternatieven gevonden. Geniet nog van de laatste dagen in het mooie Zuid Afrika. Ik kijk nu al uit naar een live verslag van jullie foto's en verhalen! Een hele fijne terugreis, beterschap voor Marjolein en hopelijk gauw tot ziens. Liefs.

• 26 September 2013 - 13:36

Rob Teney:

Beste marjolein en michiel, bedankt voor het mij laten meekijken en genieten van jullie reis. Sta versteld van jullie lef om Afrika op deze manier te ontdekken (een fanatieke afrika ganger die ik laatst sprak en over jullie vertelde was behoorlijk onder de indruk). Ik ben een paar keer heerlijk weggedroomd tijdens het werk naar Afrika dus ben stiekem betaald op vakantie geweest. Nogmaals bedankt en voorspoedig thuisreis en beterschap voor marjolein toegewenst.

Nog een vraag: ford fiesta icm tandemmountainbike: hoe doen jullie dat?

gr. Rob

• 26 September 2013 - 14:45

Helga:

Hoi Marjolein en Michiel,

Mooi om allemaal te lezen wat jullie meemaken!! Ben erg benieuwd naar de foto's, want het zullen vast weer prachtige plaatjes zijn! Nog heel even lekker genieten saampjes en hopelijk is de verkoudheid van korte duur! Goede terug reis!!

Liefs Helga